به گزارش CNN فارسی، به نقل از منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده که مذاکرات ایران و عربستان به صورت یک‌طرفه و موقت از سوی ایران به حالت تعلیق درآمده است. در این خبر تاریخ مجددی برای شروع مذاکرات ذکر نشده است.

پیش از این قرار بود که مذاکرات بین این دو کشور روز چهارشنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) از سر گرفته شود. فواد حسین،‌ وزیر امور خارجه عراق شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم این مذاکرات به میزبانی بغداد در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

چند روز پیش نیز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تایید شروع دور پنجم این مذاکرات خبر داده بود.

از سال ۲۰۲۱ میلادی، هم زمان با آغاز گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای “چهار به علاوه یک” برای بازگشت به برجام، مذاکرات میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با میانجی‌گری عراق آغاز شد.

ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت منطقه‌ای شیعه و سنی در بسیاری از مناطق، درگیر جنگ نیابتی با یکدیگر هستند، از جمله در یمن و لبنان.

اوایل ماه مارس ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای گفت‌وگوهای  بیشتر با ریاض خبر داد، به شرطی که “عربستان این تمایل را داشته باشد و در فضایی پرتفاهم و محترمانه گفت‌وگوها را ادامه دهد.”

تنش میان تهران و ریاض از سال ۲۰۱۹ پس از حمله شورشیان حوثی یمن به تاسیسات نفتی عربستان شدت گرفت. ریاض تهران را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی می‌کند که در یمن علیه دولت رسمی این کشور می‌جنگند.

دیدگاهتان را بنویسید