به گزارش CNN فارسی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در مراسمی در تهران از اپلیکیشن همسریابی به نام “همدم” رونمایی کرده است.

اپلیکیشن همدم متعلق به موسسه تبیان، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. این موسسه می‌گوید که این اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج در ایران است.

مدیرعامل موسسه تبیان، کمیل خجسته برادرزاده همسر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

این موسسه در حالی نام اپلیکیشن خود را “همدم” گذاشته است که سال‌هاست سایت و اپلیکیشنی با همین نام در حوزه سلامت و حقوق زنان در ایران فعال است و لوگوی این موسسه هم بسیار شبیه به لوگویی است که موسسه تبیان برای اپلیکیشن خود استفاده کرده است.

شش سال پیش “موسسه تبیان” با همکاری وزارت ورزش و جوانان سایت همسریابی با عنوان “همسان‌گزینی” را راه اندازی کرد.

آقای خجسته در مراسم رونمایی گفت که چون از عملکرد این سایت راضی نبودند، اپلیکیشن همدم را به عنوان “سکوی تسهیل‌گری ازدواج” راه انداخته‌اند.

آقای قالیباف هم حضور در مراسم رونمایی از این اپلیکیشن را “وظیفه” خود دانست و گفت که “این اپلیکیشن برای حل یکی از مشکلات اساسی جامعه است.”

رئیس مجلس ایران این کار سازمان تبلیغات اسلامی ایران را از این جهت که توانسته “با کمترین هزینه بیشترین کار را با خطایی متمایل به صفر انجام دهد در حالیکه بسیاری از اقدامات پرخرج در سازمان‌های مختلف نتوانست این کار را انجام دهد” ستود.

موسسه تبیان می‌گوید که نیازمند بودجه برای به کارگیری “۵۰ تا ۱۰۰ مشاور دانش آموخته” ‌است. این درحالیست که درباره هزینه انجام این طرح و بودجه آن اطلاعاتی منتشر نشده است.

محمود گلزاری، به عنوان مشاور پروژه “همدم” نیز در مراسم رونمایی از “فعالیت ۷۰۰ سایت غیرقانونی همسریابی” در ایران خبر داد و این موضوع را نشانه “تقاضای زیاد” در جامعه دانست.

دو روز پیش، محمدمهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان ایران گفته بود که “کاهش ازدواج و فرزندآوری” باعث شده که مساله کاهش جمعیت به یک بحران اساسی در ایران تبدیل شود.

آقای تندگویان گفت که در حال حاضر “از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج، ۱۰۰ زن متقاضی” وجود دارد و این نسبت “نگران‌کننده است.”

او گفت در سال گذشته، “علیرغم رشد ۴.۴۲ درصدی ازدواج، آمار طلاق برابر با ۳.۶۱ بوده است. بر این اساس، آمار ازدواج در کشور صعودی شد، اما نرخ طلاق در ایران ثابت است. “

به گفته وی، اغلب طلاق‌ها در ایران زیر یک سال، ۲ سال و همچنین زیر پنج سال بوده است که به صورت تقریبی ۶۰ درصد آمار طلاق در ایران را تشکیل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید