به گزارش CNN فارسی اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده، ناسا، روز دوشنبه اعلام کرد شهاب سنگی که صدای انفجار آن در اولین روز سال نو میلادی در غرب ایالت پنسیلوانیا شنیده شد، با نیرویی معادل ۳۰ تن «تی‌ان‌تی» در جو زمین منفجر شد.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، صدای انفجار بامداد روز شنبه دقایقی پیش از ساعت ۱۱:۳۰ بامداد به وقت شرق آمریکا شنیده شد. بر اساس پستی که در «صفحه فیس‌بوک دیده‌بان شهاب‌سنگ ناسا» منتشر شده، اگر هوا ابری نبود، متلاشی شدن گوی آتشین به راحتی در آسمان دیده می‌شد. ناسا اعلام کرد ارزیابی اولبه نشان می‌دهد که نور حاصل از این انفجار می‌توانست حدود صد برابر روشنایی ماه کامل در آسمان باشد.

داده‌های یک ایستگاه فراصوت، موج انفجار شهاب‌سنگ را ثبت کرد و ناسا توانست انرژی ناشی از آن را تخمین بزند.

بنا بر حساب توئیتر ناحیه الگینی که شهر پیتسبرگ بخشی از آن است، اورژانس منطقه از صدای بلند و لرزش در شهر «ساوت هیلز» در حومه پیتسبرگ خبر داد. در این پست آمده است که مقامات در ابتدا گمان کردند صدا و لرزش ناشی از وقوع زلزله و رعد و برق است.

انفجار صوتی که شبیه به صدای انفجار بمب یا صدای رعد و برق است، زمانی اتفاق می‌افتد که جسمی مانند یک شهاب‌سنگ یا یک هواپیمای مافوق صوت سریع‌تر از سرعت صوت در جو حرکت کند.

بر اساس اعلام ناسا، هوا نسبت به یک جسم مافوق صوت مثل مایع واکنش نشان می‌دهد. وقتی این اجسام در جو حرکت می‌کنند، مولکول‌های هوا با نیروی زیاد به کنار رانده می‌شوند و موج ضربه‌ای ایجاد می‌کنند یا به اصطلاح «دیوار صوتی را می‌شکنند» که به شکل یک انفجار صوتی شنیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید