به گزارش CNN فارسی، فته گذشته اسپیس ایکس و تی‌-موبایل اعلام کردند که می‌خواهند ارتباط مستقیم ماهواره ای را به گوشی‌های هوشمند بیاورند. امروز نیز گوگل گفت که در نسخه بعدی اندروید (اندروید ۱۴) از شرکایش در رسیدن به این هدف پشتیبانی خواهد کرد. ارتباط ماهواره ای در اندروید ۱۴ می‌تواند تغییرات زیادی را رقم بزند.

آمدن ارتباط ماهواره ای به گوشی‌های هوشمند با اندروید ۱۴

Hiroshi Lockheimer، معاون ارشد گوگل در بخش پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها با یادآوری مسیری که تاکنون پیموده‌اند، گفت:

حتی فکر کردن به تجربه کاربر برای گوشی‌هایی که می‌توانند به ماهواره وصل شوند، هیجان انگیز است. ما به سختی توانستیم برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ اتصال به شبکه ۳G و وای‌فای را در گوشی G1 (همان اچ‌تی‌سی دریم) فعال کنیم و حالا به فکر طراحی برای ماهواره‌ها هستیم. خیلی جذاب است!

بدین ترتیب می‌توان گفت که تیم گوگل در حال کار روی این قابلیت هستند و ارتباط ماهواره ای همزمان با عرضه Android 14 در اواسط یا اواخر ۲۰۲۳ به گوشی‌های هوشمند خواهد آمد. البته تجربه کاربران در استفاده از ارتباط ماهواره ای ابدا شبیه به اتصال LTE یا ۵G نخواهد بود. در واقع با توجه به این تنها ۲ تا ۴ مگابیت پنهای باند برای هر منطقه در نظر گرفته خواهد شد؛ سرعت، اتصال و حتی زمان تعامل تفاوت خواهد داشت.

حتی ایلان ماسک نیز تاکید کرد که با توجه به پنهای باند در دسترس، ارتباط ماهواره ای می‌تواند حداکثر از یک تا دو هزار تماس صوتی همزمان و یا صدها هزار پیام متنی (آن هم بستگی به طول پیام) پشتیبانی کند. البته توجه کنید که ارتباط ماهواره ای در اندروید ۱۴ در مرحله اول صرفا برای شرایط اضطراری و رهایی یافتن از مناطقی که گوشی آنتن نمی‌دهد، در نظر گرفته شده است؛ بنابراین نباید انتظار گشت و گذار در اینترنت، دانلود و دور زدن فیلترینگ را از آن داشته باشید.

T-Mobile در نظر دارد که در ارتباط ماهواره ای پیام‌های متنی، MMS و حتی برخی برنامه‌های پیام‌رسان منتخب را پوشش دهد؛ اما برای این کار ابتدا باید با همکاری شرکای خود ترافیک پیام‌ها را از سایر داده‌ها جدا کند. آنها هنوز این پروژه را شروع نکرده‌اند؛ ولی در چند ماه آینده جداسازی ترافیک انجام خواهد شد.

اواخر ۲۰۲۳ به عنوان زمان در دسترس قرار گرفتن نسخه بتا این سرویس اعلام شده است. تی‌-موبایل تاکید کرد که در بلند مدت احتمال پشتیبانی از دیتا و صوت نیز بررسی خواهد شد.

گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌های فعلی نیز از این سرویس پشتیبانی خواهند کرد؛ اما کیفیت آن در صورت پشتیبانی اختصاصی سیستم عامل (اندروید ۱۴)‌ بهتر خواهد شد. در همین حین تی-موبایل و اسپیس ایکس در حال تشویق دیگر اپراتورها به پشتیبانی از رومینگ دوطرفه هستند. با توجه به افزایش استقبال از ارتباط ماهواره ای، پشتیبانی اندروید ۱۴ از آن منطقی به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید