به گزارش CNN فارسی، قالیباف روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس گفت: «درست است که ریشه گرانی‌ها در تورم ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین است، اما این مساله وظیفه دستگاه‌های مربوطه را در کنترل قیمت‌ها نفی نمی‌کند.»

او ابراز امیدواری کرد تلاش‌های دولت ابراهیم رئیسی «در مهار زدن بر افسار گرانی‌ها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.»

در همین حال، تعدادی از نمایندگان مجلس در نطق‌ها و تذکرهای روز یکشنبه از افزایش «سرسام‌آور» قیمت‌ها، «سونامی گرانی کالاهای خوراکی» و اجاره خانه انتقاد کردند.

فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ، گفت: «سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و خودرو به کالایی دست نیافتنی برای مردم تبدیل شده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در روزهای گذشته قیمت کالاهای خوراکی بار دیگر افزایش یافت و هر کیلو برنج به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. روزنامه اعتماد اعلام کرد برخی از کالاها از سبد خرید مردم به دلیل گرانی حذف شده است.

نرخ تورم در ایران در سال گذشته بیش از ۴۰درصد اعلام شد که رقمی کم‌سابقه بود. همچنین نرخ تورم خوراکی‌ها در سال گذشته بیش از ۵۱ درصد اعلام شد. پیش از آن نیز در سال‌های ۷۴ و ۹۸ نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده است.

پس از افزایش قیمت‌ها، فیلمی از سخنان احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی، منتشر شده که پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «اگر دولت آینده هیچ اقدامی انجام ندهد تورم در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تورم ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.»

مقامات دولت رئیسی اعلام کرده‌اند بر خلاف دولت حسن روحانی مشکلی در فروش و وصول درآمدهای نفتی ندارند. همچنین گزارش‌هایی درباره افزایش فروش نفت ایران به چین به دلیل سخت نگرفتن دولت جو بایدن در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران منتشر شده است.

با این حال در روزهای گذشته این پرسش مطرح شده که چرا افزایش فروش نفت تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور نداشته است.

روزنامه دولتی ایران در پاسخ به این انتقادها روز یکشنبه در گزارشی نوشت: «درآمدهای نفتی هزینه کسری بودجه پارسال شد.»

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، نیز ۲۶ فروردین گفته بود: «چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست.»

تکذیب دستور دولت برای «بازگشت یک‌شبه قیمت‌ها»

در حالی که مقامات دولت رئیسی اعلام کرده‌اند دستور کاهش قیمت‌ها را داده‌اند، برخی از کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند که کاهش قیمت‌ها موضوعی دستوری نیست.

عباس تابش، معاون وزیر صمت، روز یکشنبه نقل قول منتشر شده از خود مبنی بر صدور دستور «بازگشت یک‌شبه قیمت‌ها» را تکذیب کرد.

پیشتر رسانه‌های ایران به نقل از تابش نوشته بودند: «هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته است همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.»

با این حال این مقام دولت روز یکشنبه گفت ۵۰ قلم کالا که شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، روغن موتور، پوشاک، لوازم خانگی و … می‌شود، «با استناد به قانون و مقررات کشور نمی‌توانند سرخود تغییر قیمت دهند.»

این در حالی است که پیشتر، تعدادی از نمایندگان مجلس هشدار داده‌اند که قیمت مواد غذایی و دارو به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جدید افزایش شدیدی خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید