جنگ جهانی اتمی همچون یک کابوس ترسناک است و می‌تواند نابودی بخش زیادی از تمدن بشر را رقم بزند. با وجود این، امن ترین کشور دنیا در جنگ اتمی کجاست؟

همه چیز از یک ابر قارچی شکل شروع می‌شود که امیدوار بودیم هرگز دیگر آن را نبینیم. پس از آن حملات تلافی‌جویانه آغاز می‌شود و هر کشور سعی می‌کند با زدن یک ضربه محکم این جنگ جهنمی را پایان دهد. تقریبا یک هفته یا ده روز به همین وضع می‌گذرد و در نهایت می‌بینیم که زمین زیر لایه‌ای از خاکستر و غبار پنهان شده است.

تقریبا از دوره جنگ سرد تاکنون کارشناسان سناریوهای مختلفی را در رابطه با وقوع یک جنگ جهانی اتمی و عواقب زمستان هسته‌ای مطرح کرده‌اند. دهه‌ها از آن زمان گذشته است و ما توانسته‌ایم تاثیر جنگ هسته‌ای بر اتمسفر زمین و کشاورزی در سطح جهانی را بررسی کنیم. هرچند که هنوز عواقب چنین جنگی بسیار وخیم است.

گروهی از دانشمندان کشورهای مختلف با ارزیابی آخرین داده‌های مربوط به محصولات کشاورزی و وضعیت شیلات، شش سناریو مختلف را در رابطه با وضعیت منابع غذایی پس از یک جنگ هسته‌ای گسترده ارائه داده‌اند. اگر بخواهیم کشته‌های اولیه این حمله‌ها را در نظر نگیریم (که به صدها میلیون نفر می‌رسد)، بحران کمبود کالری به تنهایی اکثر جمعیت جهان را نابود خواهد کرد.

در این جنگ جهانی اتمی مردم کدام کشور در وضعیت امن تری خواهند بود؟ پژوهشگران از مدل سیستم جامعه زمین مرکز ملی پژوهش‌های مرتبط با اتمسفر برای پیش‌بینی نحوه تغییر الگوهای آب و هوایی زمین در صورت وقوع انفجارهای هسته‌ای و اضافه شدن خاکستر و غبار به اتمسفر استفاده کردند.

آنها سپس نحوه تاثیرپذیری محصولات کشاورزی و منابع شیلات نسبت به تغییر در دمای سطح زمین، نور مستقیم و پراکنده و میزان رطوبت را مورد بررسی قرار دادند. نتایج اصلا جالب نبودند. به عنوان مثال اگر تنش‌ها بین هند و پاکستان اوج بگیرد و این دو کشور در یک درگیری نسبتا محدود با هم درگیر شوند، حدود ۱۰۰ بمب اتمی شلیک خواهد شد.

با توجه به محاسبات انجام شده، در نتیجه این درگیری حدود ۵ میلیون تن ذرات معلق وارد اتمسفر زمین خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید که آتش‌سوزی‌های فاجعه‌وار کالیفرنیا (۲۰۱۷) و استرالیا (۲۰۱۹) هرکدام ۱ میلیون تن ذرات معلق را وارد اتمسفر زمین کردند.

در نتیجه این اتفاق همه ما به ۸ درصد کالری کمتر دسترسی خواهیم داشت. طبیعتا این کمبود کالری به صورت یکسان تقسیم نمی‌شود و ۲۵۵ میلیون نفر جان خود را به خاطر قحطی از دست خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود که برخی جوامع در این شرایط حتی وضعیت بهتری داشته باشند و میزان کالری دریافتی آنها تا ۵ درصد نیز افزایش یابد.

برای کشورهای نزدیکتر به استوا، کاهش متوسط کالری تقریبا کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود که یعنی شرایط برای این مناطق نسبت به سایر کشورها بهتر نسبتا بهتر است. همانطور که در بحران روسیه و اوکراین دیدیم، جنگ بدون شک روی تجارت مواد غذایی تاثیر جدی می‌گذارد. به همین خاطر در صورت وقوع جنگ جهانی اتمی کشورهای وارد کننده مواد غذایی آسیب خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید