به گزارش CNN فارسی، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول سال میلادی ۴/۸ درصد بوده است، پس از قرنطینه چند منطقه چین به دلیل شیوع کرونا، نرخ بیکاری به ۵/۸ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از اوایل همه‌گیری است./اقتصاد

بلومبرگ افزود که خرده فروشی در چین نسبت به سال گذشته ۳/۵ درصد کاهش یافته و سرمایه گذاری نیز در سه ماه اول سال میلادی جاری ۹/۳ درصد کاهش یافته است.

در سه ماه اول سال همچنین سرعت رشد اقتصادی چین نیز تضعیف شده و نرخ بیکاری مورد بررسی در ماه مارس به ۵/۸ درصد رسید که بالاترین میزان از می ۲۰۲۰ است.

به گفته کارشناسان اقتصادی شاخص‌های سه ماه نخست میزان کامل آسیبی که قرنطینه‌ به اقتصاد چین وارد کرده را نشان نمی‌دهد چون قرنطینه‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین از اواخر ماه مارس، سومین ماه سال میلادی، با قرنطینه شهر ۲۵ میلیون نفری شانگاهی، مرکز مالی و تجاری، آغاز شده است.

پس از شانگهای چند شهر و منطقه دیگر چین از جمله سوژو و بخش‌هایی از ژنگژو نیز برای مقابله با کرونا تحت قرنطینه یا محدودیت‌های شدید قرار گرفتند و این وضعیت، تولیدکنندگانی مانند شرکت مونتاژ کننده گوشی‌های آیفون را نیز مجبور به توقف تولید کرده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید