به گزارش CNN فارسي ، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای اظهارات یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به ادعای لاوروف را «ضد تاریخی» خواند و نوشت این اظهارات «تا حد زیادی تصمیم دولت فعلی [اسرائیل] برای حمایت از رژیم نئونازی در کی‌یف را توضیح می‌دهد.»

در این بیانیه که نشانه‌ای از افزایش تنش لفظی میان روسیه و اسرائیل است، همچنین به گونه‌ای دیگر مواضع لاوروف تکرار شده و آمده است: «ریشه یهودی رییس‌جمهور (زلنسکی) تضمینی برای محافظت در برابر نئونازیسم افسارگسیخته در کشور [اوکراین] نیست.»

لاوروف شامگاه یکشنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه ایتالیایی، گفته بود ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین «این استدلال را مطرح می‌کند: چگونه می‌تواند نازیسم (در اوکراین) حضور داشته باشد، اگر او یهودی است. من ممکن است اشتباه کنم، اما هیتلر نیز خون یهودی داشت.»

ادعای «خون یهودی» هیتلر که یک تئوری توطئه و از سوی مورخان مورد تردید جدی قرار گرفته، خشم مقام‌های اسرائیل و دیگر کشورهای غربی را به دنبال داشت.

همزمان با احضار سفیر روسیه در اسرائیل برای «توضیحات» در این باره، لاپید گفت اظهارات همتای روس‌اش «همزمان یک رسوایی و نابخشودنی و یک خطای تاریخی وحشتناک است».

وزیر خارجه اسرائیل همچنین تاکید کرد که دولت روسیه باید از یهودیان و قربانیان هولوکاست به خاطر اظهارات لاوروف عذرخواهی کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز گفت: «هیچ جنگی قابل مقایسه با هولوکاست نیست… استفاده از نسل‌کشی یهودیان به عنوان ابزار سیاسی باید فورا متوقف شود.»

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، نیز عصر دوشنبه اظهارات لاوروف را «غیرعادی» ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در مورد بخشی که به هیتلر اشاره می‌کند، واقعا زشت است.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، هم با محکوم کردن اظهارات وزیر خارجه روسیه گفت: «آنچه وزیر خارجه روسیه گفته چرند و غیرقابل قبول است.»

مسکو بارها گفته است که می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند و بر این اساس، حمله خود به اوکراین را توجیه می‌کند.

در روزهای آغازین تهاجم روسیه به اوکراین، اسرائیل تلاش کرد یک کانال دیپلماتیک میان مسکو و کی‌یف برقرار کند، اما در هفته‌های اخیر اورشلیم آشکارا از کی‌یف حمایت کرده و روسیه را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین محکوم کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه خبر داد که اسرائیل در حال بررسی گسترش کمک‌های نظامی خود به اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید