به گزارش CNN فارسی، سازمان حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور از کشته شدن دست‌کم ۳۶ شهروند در ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی تا عصر پنجشنبه خبر داد. این سازمان شمار قربانیان را نیز با تفکیک شهرها در گزارش خود آورده است.

منابع محلی شامگاه پنجشنبه به این سازمان گزارش دادند تنها در شهر آمل در مازندران طی درگیری‌ها ۱۱ معترض به ضرب گلوله مستقیم نیروهای امنیتی کشته و حدود ۶۰ مرد و ۶ زن بازداشت و به زندان آمل منتقل شده‌اند.

شهرهای جدیدی نیز در پنجشنبه شب به صف اعتراض‌ها پیوستند. با پیوستن این شهرها نیروهای امنیتی نیز برای سرکوب اعتراضات خشونت بیشتری بکار برده‌اند.

تنها در شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند و حال برخی از زخمی‌شده‌ها وخیم گزارش شده است.

حضور زنان در صفوف مقدم اعتراض‌ها و اقدام مسالمت‌آمیز آنان در برداشتن حجاب در پنجشنبه ۳۱ شهریور نیز ادامه داشت. معترضین شعار “زن، زندگی آزادی” سردادند.

بر اساس گزارش‌ها، در تهران حدود ۷۰ زن بازداشت‌شده را به زندان قرچک ورامین منتقل کردند. همه زنان بازداشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و دست و پای برخی از آنان نیز شکسته است.

خبرگزاری هرانا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار فیلمی از سرکوب خشونت‌بار یک زن در تبریز توسط ماموران انتظامی گزارش داده است.

شعارهای معترضین بیشتر متوجه حاکمیت و کل نظام نیز بوده است‌. در برخی از نقاط معترضین شعار “می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم” سر دادند.

با وجود قطعی گسترده اینترنت در ایران فیلم‌های تازه‌ای از اعتراضات مردم در شهرهای تبریز، شیروان و ملکان و کاشمر در توییتر منتشر شده است. برخی کاربران شب پنجشنبه نوشتند “خیابان‌ها در تصرف معترضان بوده است‌‌.”

حساب توییتری ۱۵۰۰ گزارش داده است “تبریز حالت حکومت نظامی داشته است.”

اعتراضات در ایران بازتاب جهانی داشت و هشتگ‌های #مهسا_امینی، #مهساامینی، #mahsa_amini و #mahsaamini در شبکه اجتماعی توییتر روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر با عبور از مرز ۳۰ میلیون رکورد را شکست.

در داخل کشور نیز بسیاری از افراد سرشناس و سلبریتی با ارسال پیام به معترضان پیوستند.

عادل فردوسی‌پور، مجری سابق برنامه ۹۰ نیز سکوت خود را شکست و با انتشار ویدیویی گفته است که “پاسخ مطالبات مردم، خشونت، محدودیت و قطع کردن اینترنت نیست.”

اینستاگرام و واتساپ همچنان در ایران قطع است. واتساپ هم در واکنش به قطعی اینترنت در ایران گفته است “دسترسی به شیوه‌های ارتباطی خصوصی و محرمانه حق همه مردم است” و “تلاش می‌کند که ایرانیان بتوانند در ارتباط بمانند.”

دیدگاهتان را بنویسید