به گزارش CNN فارسی، اطلاع‌رسانی شبکه‌های تلویزیونی مستقر در لندن از اعتراضات مردمی ایران، خشم و نگرانی مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است. در حالی که دسترسی‌ها به پیام‌رسان‌هایی چون واتساپ یا اسکایپ قطع شده، کانال‌های ماهواره‌ای منبع اصلی مردم برای آگاهی از رویدادها هستند._ نروژ

 

وزارت خارجه ایران روز شنبه دوم مهر سفیران بریتانیا و نروژ را در اعتراض به “دخالت و تحریک” در امور داخلی این کشور احضار کرد. سفیر بریتانیا به دلیل میزبانی دولت لندن از رسانه‌هایی که “تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند” احضار شد.

به سفیر تاکید شد برنامه‌های این رسانه‌ها به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی و اقدام علیه حاکمیت کشورمان تلقی می‌شود

واکنش به سخنان مسعود قره‌خانی

 

سفیر نروژ نیز از سوی مدیرکل غرب اروپا احضار شد تا مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به “اظهارات پیشداورانه و دور از واقعیت رئیس پارلمان نروژ در قبال ناآرامی‌های اخیر” به او ابلاغ شود.

 

مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ اخیرا در پیامی ویدئویی به زبان فارسی، ضمن ابراز همبستگی با اعتراضات سراسری و محکوم کردن مرگ مهسا امینی گفت: «نتیجه ۴۳ سال حکومت جمهوری اسلامی مهسا امینی و بقیه کسانی هستند که در این چند سال کشته شدند. جوانان ایران در خیابان برای‌ آزادی و دموکراسی فریاد می‌زنند.»

 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی سخنان قره‌خانی را “غیرسازنده و دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی” خوانده‌ است.

 

سفیران دو کشور یاد شده در حالی احضار شده‌اند که تجمعات اعتراضی و آزادی‌خواهانه مردم با وجود تهدیدهای امنیتی و خط و نشان مقامات قضایی، کماکان ادامه دارد و حضور زنان و جوانان در آن چشمگیرتر از سایرین است. معترضان روسری‌ها را آتش می‌زنند و شعار مرگ بر دیکتاتور، زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید