اتوبوس‌های برقی ایرانی

به گزارش CNN فارسی، در ایران دو شرکت ایران خودرودیزل و مپنا دو اتوبوس برقی جدید را معرفی کرده‌اند.

اتوبوس برقی مپنا با نام زیما به صورت آزمایشی در ناوگان حمل و نقل شهر اصفهان مشغول به کار شده است. زیما نام اولین اتوبوس برقی شرکت شتاب است. شتاب یک شرکت همکاری مشترک میان شرکت عقاب افشان و شرکت مپنا است.

شرکت مپنا به سایت بیت ران اعلام کرده است: «این اتوبوس ساخت داخل است و زیرساخت‌های برقی آن در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و تولید شده است. بدنه و سایر متعلقات هم توسط شرکت عقاب افشان که قبل‌تر اتوبوس‌های اسکانیا را تولید می‌کرد، ساخته شده و توانایی جابجایی ۳۳ مسافر را دارد.»

اتوبوس برقی زیما یک پیشرانه برقی به قدرت ۳۲۰ کیلووات (۴۳۲اسب بخار) و گشتاور ۱۸هزار و پانصد نیوتون متری دارد.

زیما با این مشخصات می‌تواند ۲۴۲کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ، سرعت هشتاد کیلومتر و خاموش بودن سیستم تهویه داشته باشد با روشن شدن سیستم تهویه پیمایش این اتوبوس به ۱۸۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

با سرعت ثابت ۳۷ کیلومتر بر ساعت که معمولا سرعت میانگین اتوبوس‌های داخل شهری است، پیمایش آن به ۴۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

پک باتری لیتیومی با ظرفیت ۳۱۸ کیلووات وظیفه تامین انرژی اتوبوس را بر عهده دارد این پک باتری توسط آب خنک کاری می‌شود.

این پک باتری پنج هزار بار سیکل شارژ دارد و توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا طراحی و تولید شده است.

اتوبوس دیگر برقی معرفی شده در ایران ساخت شرکت ایران‌خودرو دیزل است.این اتوبوس بر پایه اتوبوس شهری ایران خودرو دیزل با نام آتروس ساخته شده است.

بر اساس اطلاعات سایت ایکوپرس، این اتوبوس از پک باتری ۳۵۰ کیلووات ساعتی (مجهز به سامانه خنک کاری) استفاده کرده است. پیشرانه الکتریکی آن قادر به تولید ۴۷۵ اسب بخار قدرت و سه هزار و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور است.

این اتوبوس قادر به پیمایش ۲۵۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل است.

براساس اعلام سازنده، ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل کشور، باعث کاهش ۴۰ هزار لیتری مصرف گازوییل و کاهش ۲.۳تن گازهای آلاینده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید