طی ماه گذشته ماژول نائوکا روسیه در زمان اتصال به ایستگاه بین‌المللی فضایی باعث شد تا جهت آن تغییر پیدا کند. این اتفاق بد انتقادات شدید جامعه جهانی به برنامه فضایی روسیه را به همراه داشت. منتقدان اعلام کردند احتمال دارد روسیه در بحث برنامه‌های فضایی دیگر قابل اعتماد نباشد و ناسا باید برای ادامه فعالیت با این کشور تجدید نظر کند. در همین راستا اکنون روسیه پس از این حواشی ایجاد شده اعلام کرد یک فضانورد ناسا نیز در سال ۲۰۱۸ باعث آسیب به ایستگاه فضایی شده است. البته روسیه در خصوص این ادعا مدارک قابل اثباتی را ارائه نکرده است.

روسیه اعلام کرد یک فضانورد ناسا به نام سرنا انون-چنسلر (Serena Auñón-Chancellor) در سال ۲۰۱۸ هنگامی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر بود به دلیل بحران روحی و بازگشت سریع‌تر به زمین تصمیم گرفت به ماژول روسی آسیب بزند. بر اساس این گزارش، این فضانورد ناسا با بحران حاد روانی بر اثر بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی مواجه شده و به همین دلیل چند حفره در دیواره ماژول روسی ایجاد کرده تا بتواند فرایند بازگشت به زمین خود را سرعت بخشد.

روسیه در حالی این اتهامات بسیار جدی را مطرح می‌کند که مدارک بسیار اندکی را ارائه داده است. این مدارک که از سوی یک منبع ناشناس ارائه شده دلیل عدم ضبط این ماجرا توسط یکی از دوربین‌ها را نیز شرح داده است. همچنین روسیه مدعی شد ناسا با انجام تست دروغ‌سنجی مخالف است. البته بسیاری از متخصصان بر این باورند که این تست‌ها نمی‌توانند به درستی دروغ فرد را تشخیص دهند.

سخنگوی آژانس فضایی روسیه نیز مدعی شد اتفاقاتی که برای یکی از ماژول‌های روسیه در سال ۲۰۱۸ رخ داده نشان می‌دهد یک فضانورد ناسا تلاش می‌کند تا حفره‌ای را در دیواره‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد کند. همچنین روسیه برای بررسی این حفره‌های ایجاد شده دو فضانورد خود را اعزام کرد.

برخی از کارشناسان در خصوص این اتفاق دیدگاه متفاوتی را ارائه کردند؛ نخست این که احتمال دارد زباله‌های فضایی یا قطعات کوچک از میکرو شهاب‌سنگ‌ها به دیواره خارجی ایستگاه فضایی آسیب وارد کرده باشد یا یک مهندس روسی در زمان ساخت این ماژول در زمین سعی کرده تا سریعا با قرار دادن چسب روی حفره‌ها آنها را مخفی کند تا اشتباهش دیده نشود. به طور کلی پس از انتقاداتی که ناسا به دلیل حادثه ماژول نائوکا روسیه به این کشور وارد کرده، روسیه از این موضوع برای کمتر کردن انتقادات پیرامون خود استفاده کرده است.

کتی لودرس، رئیس برنامه پرواز فضایی فضانوردان ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ادعاهای رسانه‌های روسی در خصوص حمله عصبی سرنا آنن چنسلور، فضانورد ناسا و آسیب رساندن به ماژول روسی ایستگاه فضایی برای بازگشت به زمین صحت ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ناسا از فضانورد خود دفاع خواهد کرد یا خیر بیان کرد بدون شک ما از فضانوردان خود حمایت خواهیم کرد، آنها در ماموریت‌های خود به شکل حرفه‌ای عمل کردند. وی افزود آنن چنسلور یکی از خدمه ما محسوب می‌شود که به خوبی به کشور خدمت کرده و حرفه‌ای بودن او بارها ثابت شده است. از این رو تمام این اتهامات را غیر واقعی می‌دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید