به گزارش CNN فارسی، هنوز هیچ گزارش رسمی از فیلترینگ اینستاگرام منتشر نشده و مقام‌های وزارت ارتباطات این موضوع را تایید نکرده‌اند اما کاربران طی روز گذشته شواهد زیادی از فیلترینگ اینستاگرام ارائه کرده‌اند._ صیانت

در یک نظرسنجی از مخاطبان خود پرسید که آيا برای آنها دسترسی به این اپلیکیشن بدون روشن کردن فیلترشکن امکان پذیر است یا خیر. گروهی از کاربران پاسخ داده‌اند که اینستاگرام برای آنها باز می‌شود ولی اختلال شدیدی دارد و دسترسیی به پست‌ها با کندی همراه است. بسیاری هم توضیح دادند که صرفا با فیلترشکن قادر به باز کردن اینستاگرام هستند.

توضیحات کاربران در پاسخ و همچنین گزارش‌های دیگر حاکی است که فیلترینگ اینستاگرام در نقاط مختلف کشور کلید خورده و به این ترتیب طرح صیانت که حکومت ایران ماه‌هاست برای اجرای آن نقشه کشیده هم یکی از اهداف اصلی خود را عملی کرده است.

بعضی از کاربران گزارش داده‌اند که وقتی روی لینکی مرتبط با اینستاگرام کلیک می‌کنند به صفحه پیوند‌ها هدایت می‌شوند که به معنای فیلتر شدن یک آدرس اینترنتی است.

وبسایت زومیت که در زمینه فناوری‌های دیجیتال فعالیت می‌کند روز دوشنبه نوشت: «به‌نظر می‌رسد درصورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی، مشکل مذکور برطرف خواهد شد. ازاین‌رو این احتمال وجود دارد که اختلالات تنها به داخل کشور محدود باشد.»

اسم طرح صیانت بارها در مجلس تغییر کرده اما به نظر می‌رسد بعد از کش و قوس‌های فراوان نهایتا حکومت تصمیم گرفته اهداف این طرح را بدون تصویب در مجلس به صورت مرحله‌ای و تدریجی به اجرا دربیاورد.

اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی پر طرفدار است که تاکنون در ایران به صورت رسمی فیلتر نشده است.

وزارت ارتباطات ترافیک اینستاگرام را در یک فرآيند مرحله‌ای کاهش داده و هم‌زمان هزینه اینترنت بین‌الملل را به صورت سرسام‌آور افزایش داده‌اند.

با وجود این شرایط عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در ادامه سیاست انکار، هفته گذشته ضمن رد اجرای طرح صیانت گفت: «چیزی هنوز به نام طرح صیانت تصویب نشده و چیزی به این اسم نداریم.»

او نگرانی‌ها درباره سانسور شدید اینترنت و اراده حکومت به جایگزینی اینترنت ملی را جوسازی خواند.

رضا باقری‌اصل، معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه «آمارها ثابت می‌کند کیفیت اینترنت پایین نیامده»، گفت: «سطح توقع مردم از سرویس‌ها افزایش یافته و تعداد کاربرانی که از سرویس‌ها استفاده می‌کنند نیز افزایش یافته‌است.»

دیدگاهتان را بنویسید