به گزارش CNN فارسی، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از افزایش تعرفه‌های برق هم‌زمان با آغاز ماه بهمن خبر داد و گفت: «مشترکان پرمصرف باید هزینه نزدیک به قیمت تمام‌شده را بپردازند.»

رجبی مشهدی با بیان اینکه قبض‌هایی که بعد از بهمن ۱۴۰۰ صادر می‌شوند با تعرفه جدید خواهند بود، گفت ۲۵ درصد مشترکان (حدود هفت میلیون خانوار) جزو گروه پرمصرف محسوب می‌شوند. به گفته او، پراکندگی این مشترکان در مناطق گوناگون متفاوت است.

سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه برای مشتریانی که میزان مصرف آنان بیش از «الگوی مصرف» است، تعرفه برق تصاعدی و پلکانی حساب می‌شود، به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای این دسته از مشتریان، متناسب با مصرف آن‌ها، تعرفه‌ها افزایش می‌یابد.» او مدعی شد که افزایش تعرفه‌های برق با هدف «توزیع عادلانه یارانه» اجرا می‌شود برای اینکه کسانی که مصرف بیشتری دارند، هزینه‌های نزدیک به قیمت واقعی و غیریارانه‌ای را پرداخت کنند.

و در سریع‌ترین زمان این کار انجام خواهد شد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و مشترکان می‌توانند انشعاب جداگانه‌ای را دریافت کند».

سخنگوی صنعت برق در حالی مدعی کم بودن تعداد کنتورهای تجمیعی شد که در ماه‌های گذشته رسانه‌ها به نقل از مشاوران املاک در تهران و دیگر شهرهای بزرگ نوشتند که تعداد خانواده‌هایی که به‌صورت اشتراکی خانه اجاره می‌کنند، افزایش یافته است.

رشد صعودی اجاره‌‌بهای مسکن و ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها بسیاری از خانواده‌ها را مجبور کرده است که به‌صورت اشتراکی یک واحد آپارتمانی را اجاره کنند و برخلاف ادعای سخنگوی صنعت برق، امکان انشعاب جداگانه کنتور برق یک واحد مسکونی وجود ندارد.

احتمال اینکه میزان مصرف برق این افراد به‌دلیل تعداد بیشتر ساکنان واحد مسکونی بیش از دیگر مشتریان باشد وجود دارد اما وزارت نیرو قصد دارد بی‌توجه به شرایط اقتصادی مشتریان، طرح افزایش تعرفه‌های برق را اجرا کند. این در حالی است که تعرفه‌های برق در ماه‌های گذشته نیز افزایش یافته بود.

در روزهای آخر شهریور، هم‌زمان با ساعت‌های طولانی قطع برق، بسیاری از مردم از صدور قبض‌های برق با افزایش چند برابری قیمت خبر دادند.

مصطفی رجبی مشهدی همان زمان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران، افزایش تعرفه‌های برق را تکذیب کرد و گفت که فقط تعرفه برق مشتریان پرمصرف افزایش یافته است. این در حالی است که اغلب مشتریان می‌گفتند ساعت‌های طولانی برق آنان قطع بوده است و امکان مصرف بیشتر نداشته‌اند.

با این‌ حال، سخنگوی صنعت برق مدعی شد: «حدود ۲.۸ درصد مشترکانی هستند که به‌شدت پرمصرف‌اند که باید میزان مصرف مازاد بر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر پرداخت کنند. به همین دلیل این تعداد احتمالا صورت‌حساب‌هایشان نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیشتر است.»

شهریورماه امسال، سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس، در صحن علنی از افزایش چهار برابری قیمت برق هم‌زمان با شروع به کار دولت سیزدهم انتقاد کرده و گفته بود: «وزارت نیرو بیش از چهار برابر قیمت برق را افزایش داده که در ابتدای کار دولت سوال‌برانگیز است.»

وزارت نیرو هر سال در اردیبهشت‌ماه تعرفه‌های برق را افزایش می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ نیز تعرفه برق همچون سال‌های گذشته هفت درصد افزایش یافت اما افزایش تعرفه‌های برق در سال ۱۴۰۰ به ماه اردیبهشت محدود نشد. بعد از بالا رفتن غیررسمی قیمت‌ها در فصل تابستان، حالا قرار است در بهمن‌ماه نیز تعرفه‌های جدیدی اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید