به گزارش CNN فارسی ، جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان پس از هفته‌ها بحران و تنش در روابط سیاسی این کشور و برخی کشورهای عربی روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذر) کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان این سیاستمدار مسیحی لبنانی می‌گوید به این دلیل تصمیم به استعفا گرفته که سرنوشت لبنان برای او از شخص خودش مهم‌تر است.

حدود یک ماه پیش و اندکی پس از پیوستن جورج قرداحی به دولت جدید لبنان، سخنانی از او درباره شبه‌نظامیان حوثی یمن رسانه‌ای شد که خشم شدید عربستان سعودی و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس را برانگیخت.

قرداحی عربستان و امارات متحده عربی را به تجاوز به یمن متهم کرده و عملیات نظامی شیعیان حوثی را دفاع در برابر تجاوز خارجی خوانده بود.

دولت لبنان اعلام کرد این سخنان دیدگاه شخصی جورج قرداحی و مربوط به قبل از پیوستن او به کابینه است و موضع رسمی دولت نیست.

با این همه عربستان، امارات و بحرین سفیران خود ار بیروت را فراخواندند و سفیران لبنان را اخراج کردند. این تنش‌ها در هفته‌های اخیر ادامه یافت و شدیدتر شد.

ممنوعیت واردات، ضربه‌ای مهلک بر اقتصاد لبنان

عربستان در ادامه این تنش، واردات کالا از لبنان را ممنوع اعلام کرد که ضربه مهلکی بر اقتصاد بحران‌زده این کشور بود.

عربستان تا پیش از این تصمیم مهم‌ترین بازار محصولات کشاورزی لبنان بود. گفته می‌شود مقصد ۸۰ درصد این محصولات صادراتی عربستان بوده است.

لبنان ار بیش از دو سال پیش درگیر شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ خود است و تنش با عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر شدت بحران و شتاب سقوط ارزش لیر لبنان افزوده است.

بر پایه برآورد سازمان ملل در حال حاضر دو سوم شهروندان لبنانی در فقر به سر می‌برند و برای تامین مایحتاج خود به کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی وابسته‌اند.

حدود یک سال پیش انفجار شدیدی در بندرگاه بیروت رخ داد که خسارت‌های انسانی و مالی هنگفتی به بار آورد و اوضاع اقتصادی لبنان را وخیم‌تر کرد.

یمن صحنه جنگ نیابتی تهران و ریاض

حساسیت عربستان به سخنان جانبدارانه وزیر ارتباطات لبنان در مورد شیعیان حوثی به این دلیل نیز شدید بوده که شبه‌نظامیان حوثی از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند و یمن مهم‌ترین صحنه جنگ نیابتی میان تهران و ریاض محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان کناره‌گیری جورج قرداحی بی‌ارتباط با تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان بیروت و برخی کشورهای عربی نبوده است.

مکرون در حال بازدید از چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس است و تنش‌زدایی میان این کشورهای و لبنان از مهم‌ترین هدف‌های سفرهای او عنوان می‌شود.

جورج قرداحی می‌گوید با توجه به درخواست‌های فراوان برای استعفای او که حتی در بین اعضای کابینه لبنان نیز مطرح شده ادامه ماندنش در دولت کاری عبث است.

دیدگاهتان را بنویسید