به گزارش CNN فارسی ، افزایش و نوسان قیمت در بازار ارز در حالی است که برخی از پیش‌بینی‌ها نوید کاهش قیمت دلار در سال‌های آینده می‌دهد. مجله سرشناس اکونومیست پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. بر اساس گزارشی از تحریریه مجله سرشناس اکونومیست در ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران برای سال‌های آینده(تا سال ۲۰۲۶) پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار آمریکا در یک کاهش ممتد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

این مجله معروف معتقد است که توافق محدودی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات وین انجام خواهد شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار خواهیم بود، به طوری که دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان خواهد رسید.‌

اکونومیست پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار در سال آینده میلادی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود و در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. اما پس از آن به تدریج افزایش قیمت داشته و در سال ۲۰۲۶ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. که این پیش‌بینی‌ها با آنچه در فضای داخلی ایران انجام می‌شود تفاوت‌های اساسی دارد و بر متغیرهای بلندمدت اقتصاد کلان مبتنی است. اعداد پیش‌بینی شده توسط اکونومیست رُند شده است.

پیش‌بینی دور از ذهن

میثم رادپور کارشناس بازار ارز در خصوص پیش‌بینی مجله اکونومیست در مورد نرخ دلار به «روزنامه ابتکار» گفت: این پیش‌بینی دور از واقعیت است مگر اینکه مجله اکونومیست اطلاعاتی داشته باشد که ما آن را نمی‌دانیم. فعلا افق مذاکرات مثبت نیست ضمن اینکه حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد تاثیر آن تنها بانک مُسکن مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود. این در حالی است که تورم در اقتصاد ما بسیار جدی است و از سوی دیگر کسری بودجه یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های اقتصاد ما است علاوه بر این شرایط ما معتقدیم در سال‌های آینده تورم همچنان بالا خواهد بود بنابراین پیش‌بینی دلار ۱۸۵۰۰ تومان در سال‌های آتی دور از ذهن است.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: دلار در پایان سال با توجه به شرایطی که اقتصاد دارد می‌تواند افزایشی باشد و هیچ مانعی برای این افزایش در میان نیست. رادپور افزود: ما باید ببینیم چه پیش‌بینی از وضعیت اقتصاد در سال‌های آینده داریم آیا قرار است تولید افزایش پیدا کند از سوی دیگر تورم کاهش یابد و با دنیا ارتباط برقرار کنیم؟ حتی اگر تمام این این مسائل را در کنار هم داشته باشیم دلار باز به عددی که پیش‌بینی شده است نخواهد رسید.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: واقعیت این است که وضعیت اقتصاد ایران نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و افقی که از تورم مشاهده می‌شود به شدت نگران‌کننده است، بنابراین تصور سقوط قیمت در هر بخشی از اقتصاد تا ۵ سال آینده دور از انتظار خواهد بود.‌

رادپور در پاسخ به این پرسش که به نتیجه رسیدن مذاکرات تا چه اندازه می‌تواند بازار ارز را سر و سامان دهد گفت: ما باید توقع‌مان را از مذاکرات روشن کنیم. در گذشته ما تجربه یک توافق را داشتیم و آثار آن را در بازار شاهد بودیم. در آن سال‌ها ما توقع بسیار بالایی از برجام داشتیم و همین توقعات آثار خود را در بازار گذاشت و قیمت ارز حدود ۱۵ درصد افت کرد.‌

وی افزود: برجام گذشته با آن کیفیت تاثیراتی را در بازار ارز داشت اما اکنون بسیاری معتقدند این برجام کیفیت برجام سابق را ندارد بنابراین انتظار ما باید از نتیجه مذاکرات کمتر باشد. این در حالی است که اکنون وضعیت کلی اقتصاد نسبت به گذشته بدتر شده و منابع ارزی‌مان ضعیف‌تر شده است. در این شرایط نمی‌توان توقع داشت نتیجه برجام اثری عجیب و غریب در بازار ارز داشته باشد.

این کارشناس بازار ارز با اشاره به جو روانی ناشی از به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه داد: بدون شک به نتیجه رسیدن مذاکرات یک خبر خوب برای بازار ارز به حساب می‌آید اما نمی‌توان تصور کرد که این اتفاق ورق بازار را برمی‌گرداند و یک تاثیر بلندمدت به همراه دارد.‌

رادپور گفت: با توجه به مسائل اشاره شده برای هر پیش‌بینی از وضعیت بازار در ابتدا باید ببینیم که کیفیت مذاکرات تا چه اندازه خواهد بودو بر سر چه مسائلی توافق می‌شود.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: من گمان نمی‌کنم که نتیجه برجام برای مدت طولانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد چرا که ما با بحران تورم در داخل روبه‌رو هستیم. اجناس ما حدود ۴۰ درصد گران می‌شود و دلار هم از این قاعده مستثنی نیست مگر اینکه همه اجناس در اقتصاد گران شود اما دلار ثابت بماند که در آن شرایط هم قطعاً یک جای کار می‌لنگد. بنابراین برای بهبود شرایط و کنترل قیمت‌ها باید بر روی تورم بحث و بررسی بشود.

رادپور ادامه داد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم بدون‌شک دلار افزایش خواهد ماند اما اگر تورم کنترل شود وضعیت قیمت در تمام بازارها مدیریت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید