به گزارش CNN فارسی در شرایطی که امریکا و اروپا قادر به تفاهم بر سر یک موضع واحد در قبال تحریم روسیه نیستند، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می گوید این کشور حق دارد «به اقدامات غیردوستانه واکنش نشان دهد.»

کشورهای غربی تجمع نظامیان روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین را گامی در راستای «آماده سازی برای تهاجم گسترده به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲» ارزیابی می کنند. آنها تلاش می کنند با استفاده از دیپلماسی و تشدید فشارها علیه مسکو، شرایطی به وجود آورند که کرملین وادار شود نیروهای خود را مرز اوکراین عقب بکشد و از اعمال فشار سیاسی و نظامی بر جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق دست بردارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه با اشاره به این موضوع گفت که هرچند ناتو آماده است تا «گفت وگو هایی معنادار» با روسیه را آغاز کند، اما همزمان به حمایت «سیاسی و عملی» از اوکراین ادامه خواهد داد.

کارن دانفرید، دستیار اروپای وزیر خارجه ایالات متحده روز گذشته گفت: «امریکا و کشورهای اروپایی آمادگی دارند تا به سرعت، به هر اقدام تهاجمی روسیه علیه اوکراین در روزهای آتی واکنش نشان دهند.» براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، دانفرید که ارشدترین دیپلمات امریکایی در حوزه اروپا به حساب می آید حاضر نشد درباره گزینه هایی که واشنگتن و کشورهای اروپایی روی میز دارند توضیح بیشتری ارایه دهد اما تاکید کرد برای واشنگتن و متحدانش اعمال هیچ تحریمی خط قرمز نیست. او همچنین با اشاره به بیانیه های صادر شده ازسوی کشورهای گروه ۷، ناتو و شورای اروپا در هفته های اخیر، افزود: «فکر می کنم این سیگنال بسیار واضحی است که از طریق این بیانیه ها ارسال شده و مشخص است که اگر روسیه تجاوز نظامی به اوکراین را در دستور کار قرار دهد، ما آماده هستیم تا به شیوه ای دراماتیک به این تهاجم پاسخ دهیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که سه شنبه شب به وقت محلی برگزار شد، در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال دیدار رو در روی بایدن و پوتین به منظور کاهش تنش ها گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه ای برای این دیدار وجود ندارد و امریکا ابتدا می خواهد بداند آیا پیشرفت دیپلماتیکی وجود دارد یا خیر.» بلینکن با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات برای کاهش تنش پیرامون بحران اوکراین، عنوان داشت: «ما از روسیه می خواهیم با عقب کشیدن نیروهایش از مرز اوکراین، تنش ها را کاهش دهد. مذاکره در چنین شرایطی بسیار مناسب تر از زمانی است که تنش ها رو به وخامت است.»

ایالات‌متحده و متحدانش به روسیه در مورد عواقب خصومت‌های بیشتر در بحبوحه تداوم تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین هشدار داده‌اند.

منابع اطلاعاتی ایالات‌متحده معتقدند که روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک تهاجم گسترده در اوایل سال جاری میلادی به اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید