به گزارش CNN فارسی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) در یک پیام ویدیویی گفت قانونی را برای حمایت از شهروندان اوکراینی که توسط اشغال‌گران از آزادی خود محروم شده‌اند، امضا کرده است. این کمک‌ها به گفته زلنسکی شامل شهروندانی می‌شود که در شبه جزیره کریمه یا منطقه دونباس تحت اشغال روسیه بسر می‌برند.

زلنسکی در این پیام به وقایع روز ۱۸ مه ۱۹۴۴ اشاره کرد که روز تاریخی مهمی در اوکراین به شمار می‌رود. در آن زمان ژوزف استالین، دیکتاتور شوروی، تاتارهای کریمه را به اتهام “همکاری با اشغالگران آلمانی” تبعید کرد. زلنسکی با بزرگداشت یاد قربانیان تبعید تاتارهای کریمه گفت: «ما کریمه را به یاد می‌آوریم و نسل‌کشی تاتارهای کریمه توسط دولت شوروی در سال ۱۹۴۴ را هرگز از یاد نخواهیم برد. همچنین تخریب و اشغال شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ را فراموش نمی‌کنیم.»

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به مردم مناطق تحت اشغال روسیه در جنوب کشورش خاطرنشان کرد: «اوکراین شما را آزاد خواهد کرد و خرسون، ملیتوپل، بردیانسک، ماریوپل و همه شهرهای تحت اشغال روسیه دوباره به اوکراین بازگردانده خواهند شد.»

ملنیک: پیوستن اوکراین به ناتو خطر جنگ اتمی را کاهش می‌دهد

آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان در مصاحبه‌ای با گروه رسانه‌ای “فونکه مدیا” گفت اگر اوکراین بخشی از ناتو باشد، خطر جنگ هسته‌ای کاهش می‌یابد.

او تأکید کرد کشورش خواهان تسریع عضویت در ناتوست و این امر “می‌تواند به همان سرعتی که در مورد سوئد یا فنلاند رخ داد، صورت بگیرد.” به گفته ملنیک، ادغام سریع اوکراین در ناتو “تنها به یک تصمیم کاملا سیاسی نیاز دارد.”

او تاکید کرد در صورتی که اوکراین عضو ناتو شود، خطر بروز حمله اتمی کاهش می‌یابد: «زیرا پوتین در آن صورت می‌داند، اگر اوکراین با سلاح هسته‌ای هدف حمله قرار بگیرد، روسیه باید روی یک واکنش نظامی تلافی‌جویانه حساب کند و همین نکته پوتین را از حمله باز می‌دارد.»

گوترش: جنگ اوکراین سبب ناامنی غذایی شده است

دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در جریان سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه کشورها گفت جنگ اوکراین به ناامنی غذایی ناشی از افزایش دمای کره زمین و پاندمی کرونا دامن زده است.

آنتونیو گوترش در نشست سازمان ملل تاکید کرد در مدت دو سال گذشته شمار افرادی که به ناامنی غذایی دچار شدند دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر پیش از آغاز پاندمی کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر افزایش یافته است.

جنگ اوکراین ۸۵ روز پیش آغاز شده و همچنان جریان دارد. به گفته سازمان ملل ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا کنون آواره شدند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بارها از روسیه خواسته است به جنگ ویران‌گر و خونین در اوکراین پایان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید