به گزارش CNN فارسی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که عملیات آزادسازی قلمرو جمهوری خلق لوهانسک، در شرف اتمام است.

به گزارش رسانه‌های روسی، وزیر دفاع روسیه، جمعه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که نزدیک به ۱۹۰۰ جنگجوی اوکراینی سنگر گرفته در مجتمع فولاد آزوفستال، خود را تسلیم کردند.

صدها جنگجوی اوکراینی سنگر گرفته در پناهگاه‌ها و تونل‌های مجتمع فولاد آزوفستال، خود را تسلیم کردند، اما مسکو و کی‌یف، تخمین‌های متفاوتی از شمار این افراد را ارائه دادند.

شویگو به مقامات و فرماندهان ارتش روسیه گفت: «یگان‌های نیروهای مسلح روسیه با همیاری گروه‌هایی از شبه‌نظامیان مردمی در جمهوری‌های خلق لوگانسک و دونتسک، به کنترل اراضی دونباس ادامه می‌دهند و آزادسازی جمهوری خلق لوگانسک، تقریباً محقق شده است.»

شویگو با تاکید بر «تشدید تهدیدات نظامی در نزدیکی مرزهای غربی روسیه به دلیل اقدامات آمریکا و ناتو»، خاطرنشان کرد که درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو از جمله تهدیداتی است که مسکو با آن مواجه است و به همین دلیل، «تدابیر متقابل مناسب» را پیاده خواهد کرد.

وزیر دفاع روسیه گفت: «ما برای مقابله با گسترش ناتو در غرب کشور، پایگاه‌های نظامی احداث خواهیم کرد و تا پایان سال جاری، ۱۲ یگان نظامی جدید در مرزهای غربی خود تشکیل خواهیم داد.»

فنلاند و سوئد، چهارشنبه، درخواست رسمی برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی«ناتو» را ارائه کردند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، جمعه وارد هشتاد و ششمین روز خود شد و نیروهای روسی همچنان به هدف قرار دادن مواضع زیرساختی نظامی اوکراین و آزادسازی اراضی دونباس ادامه می‌دهند.

این در حالی است که کشورهای غربی نیز، پیگیر سیاست پشتیبانی مالی و ارسال ساز و برگ نظامی برای کی‌یف هستند.

مسکو بر کنترل کل منطقه روسی زبان دونباس متمرکز است که بخشی از آن از سال ۲۰۱۴ به تصرف جدایی‌طلبان تحت‌الحمایه روسیه درآمده است.

دیدگاهتان را بنویسید