به گزارش CNN فارسی وزیر اقتصاد و دارایی ایران روز سه‌شنبه ۴ مرداد گفت وصولی خزانه از فروش نفت خام و میعانات در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۵۸۰ درصد» رشد داشته است.

این اظهارات احسان خاندوزی در حالی بیان می‌شود که گزارش اخیر دیوان محاسبات که ۱۶ تیرماه منتشر شد، نشان می‌دهد وصول درآمدهای نفتی در دوماهه اول امسال کمتر از ۱۵ درصد بوده است.

در سال‌های گذشته نیز وصول درآمدهای نفتی کشور در گزارش‌های دیوان محاسبات ۱۵ تا ۲۵ درصد گزارش شده بود.

آقای خاندوزی توضیح نداد چند میلیارد دلار از درآمدهای نفتی وصول شده، اما بانک مرکزی ایران دوم مرداد از رشد ۸۴ درصدی درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته خورشیدی و رسیدن آن به نزدیک ۳۹ میلیارد دلار خبر داده بود.

ادعای تقریباً هفت برابر شدن وصول درآمدهای نفتی در چهار ماه گذشته در حالی است که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب، این کشور بازارهای ایران در چین را تصاحب کرده و صادرات نفت ایران افت چشمگیری داشته است.

شرکت اطلاعات داده، کپلر، روز جمعه به رادیو فردا گفت که چین واردات روزانه نفت خام از ایران را از ۸۹۷ هزار بشکه در سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ (تقریبا معادل زمستان) به ۷۲۹ هزار بشکه در سه‌ماهه دوم سال کاهش داده است.

آمارهای وُرتکسا نیز نشان می‌دهد صادرات نفت ایران از ۹۸۰ هزار بشکه در سه‌ماهه ابتدایی امسال به ۸۲۰ هزار بشکه در سه‌ماهه دوم کاهش یافته است.

به‌رغم اختلاف در ارقام، همه این شرکت‌ها در افت صادرات نفت ایران متفق‌القول هستند.

دیدگاهتان را بنویسید