به گزارش CNN فارسی ، در پی اعلام نتیجه تحقیق دانشمندان آفریقای جنوبی مبنی بر کاهش قابل توجه تاثیر پادتن‌های واکسن بر امیکرون، مایک رایان، از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت هنوز هیچ شواهدی به دست نیامده که ثابت کند عملکرد امیکرون در مقابل واکسن متفاوت از سویه‌های قبلی است.

این مقام سازمان بهداشت جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت : “ما واکسن‌های بسیار موثری داریم که تا به حال تاثیر خودشان را در جلوگیری از بستری در بیمارستان و مرگ، در برابر تمام سویه‌ها نشان داده‌اند، هیچ دلیلی ندارد که این وضعیت درباره امیکرون متفاوت باشد.

به گفته او یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که شدت بیماری کرونا در صورت ابتلا از طریق سویه امیکرون، بیشتر از دلتا یا سویه‌های دیگر نیست.

تحقیق تازه در آفریقای جنوبی که هنوز نتایج آن توسط محققان دیگر بازبینی نشده، نشان داده است که مصونیتی که واکسن فایزر-بایون‌تک، در برابر سویه امیکرون ایجاد می‌کند نزدیک به ۴۰ بار کمتر از مصونیت ایجاد شده در برابر دیگر ویروس اولیه کروناست.

پروفسور الکس سیگال، ویروس شناس در موسسه تحقیقات سلامت که مسئول این تحقیق است می‌گوید توانایی امیکرون در دورزدن واکسن کامل نیست. به گفته او نتیجه تحقیق بر اساس آزمایش خون ۱۲ نفر “بهتر از توقع” او بوده است.

پروفسور سیگال می‌گوید واکسن در کنار پادتن تولید شده از ابتلای پیششین کماکان می‌تواند سویه امیکرون را بی‌تاثیر کند و همین نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن یا بوستر، می‌تواند منفعت زیادی داشته باشد.

محققان بر این باورند که سابقه ابتلا به بیماری در کنار واکسیناسیون و تزریق دوز سوم می‌تواند حنثی سازی سویه امیکرون را افزایش دهد و مانع ابتلا به موارد حاد کرونا شود.

قرار است در روزهای آینده داده‌های بیشتری درباره تاثیر فایزر بر امیکرون منتشر شود.

هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر میزان تاثیر واکسن مدرنا و جانسون و جانسون وجود ندارد.

جهش سویه امیکرون از سایر سویه‌های کرونا تا کنون بیشتر بوده است.

این سویه اولین بار در آفریقای جنوبی مشاهد شد و حالا تعداد افرادی که برای چندمین بار در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند افزایش یافته است.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفته است نشانه‌های اولیه حاکی از ان است که قابلیت انتقال امیکرون از سویه دلتا بیشتر است.

اما هنوز قدرت امیکرون در تشدید وخامت بیماری مشخص نشده است.

آنتونی فاوچی، رئیس مرکز مقابله با بیماریها‌های عفونی آمریکا گفته است نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که قابلیت انتقال امیکرون بیشتر و قدرت آن در ایجاد بیماری حاد کمتر است.

بر اساس داده‌های گردآوری شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا از آغاز همه‌گیری تا کنون بیش از ۲۶۷ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۵ میلیون نفر جانشان را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید