به گزارش CNN فارسی “وال استریت ژورنال” گزارش داد که به متن پیش‌نویس جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برجام دست یافته است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در هماهنگی با آمریکا برای شکستن بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای با ایران امتیازات “چشم‌گیر و جدیدی” به تهران داده‌اند.

مطابق این متن، سه کشور اروپایی و آمریکا گفته‌اند که در صورت پاسخ‌ سریع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده، شورای حکام به بحث‌های مربوط به این موضوع خاتمه خواهد داد.

به گزارش وال استریت ژورنال، از ایران خواسته شده است نگرانی‌های آژانس را به رسمیت بشناسد و به سئوالات آژانس “با هدف شفاف‌سازی” پاسخ دهد.

هدف از این امتیازدهی جدید پایان دادن سریع به تحقیقات سازمان ملل درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران عنوان شده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا به وال استریت ژورنال گفته است متن پیشنهادی محرمانه بوده و فقط به اعضای مذاکرات برجام داده شده است نه برای بحث در رسانه‌ها.

وال‌استریت ژورنال همچنین نوشته است که اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به ایران فرصت داده تا به این متن پیشنهادی، پاسخ مثبت یا منفی بدهد.

پیشنهاد اتحادیه اروپا که نقش میانجی در مذاکرات احیای برجام در وین را برعهده دارد می‌تواند آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی را در شرایط دشواری قرار دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گقته است “تا زمانی که آژانس پاسخی رضایت‌بخش در مورد منشاء ذرات اورانیوم از سوی ایران دریافت نکند، دشوار بتوان تصور کرد که احیای توافق ۲۰۱۵ تحقق یابد”.

به نوشته وال استریت ژورنال کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده یکی از موضوعات کلیدی مذاکرات احیای برجام در وین بوده است. ایران قبلا بارها خواستار پایان یافتن بحث‌های مربوط به این موضوع شده بود.

سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا در بیانیه‌ای در ارتباط با این موضوع  ابراز بی‌اطلاعی کرده و آن را به “خرابکاری و توطئه دشمن” نسبت داد.

دیدگاهتان را بنویسید