به گزارش CNN فارسی ، برخی مقامات ارشد آمریکایی و اوکراینی اعلام کردند که دولت آمریکا طرح ارسال برخی تجهیزات نظامی مانند هلیکوپتر و دیگر سلاح‌های اختصاص یافته بهآمریکایی ارتش افغانستان را به اوکراین جهت تقویت بنیه دفاعی این کشور برابر تهدیدات روسیه بررسی می‌کند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که این اقدام آمریکا پس از درخواست دولت اوکراین از پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده جهت دریافت تجهیزات نظامی لازم صورت می‌گیرد.

این روزنامه افزود، مقامات پنتاگون با رویکرد کلی تقویت ارتش اوکراین موافقت کرده‌اند. با این حال گزارش مذکور آورده که شورای امنیت ملی آمریکا هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.

دولت بایدن می‌کوشد از طریق دیپلماسی مسکو را از حمله احتمالی به اوکراین منصرف کند.

مقامات آمریکایی به وال‌ استریت ژورنال گفتند، تجهیزات نظامی که قرار بود به ارتش افغانستان تحویل داده شود شامل هلیکوپترهای پیشرفته است که توانایی تحرک و انتقال سریع به ارتش اوکراین در جبهه‌های طولانی با روسیه را فراهم می‌کند.

اوکراین در جنگ سال ۲۰۱۴ با جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه که به تصرف شبه جزیره کریمه از سوی مسکو انجامید، هواپیماهای نظامی زیادی را از دست داد.

یک مقام اوکراینی در این رابطه گفت که دولت اوکراین همچنین خواستار سامانه‌های دفاع هوایی از جمله موشک‌های زمین به هوای «استینگر» از آمریکا شده است.

بیشتر سلاح‌های کنونی اوکراین مربوط به دوران شوروی سابق بوده که مقابل سلاح‌های پیشرفته ارتش روسیه فاقد کارایی و اثرگذاری هستند.

شورای امنیت ملی آمریکا از اعلام لیست سلاح‌های درخواستی اوکراین خودداری کرد اما سخنگوی این شورا گفت که ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲٫۵ میلیارد دلار کمک‌های نظامی به اوکراین تقدیم کرده که شامل ۴۵۰ میلیون دلار کمک در سال جاری می‌شود.

گزارش‌های اطلاعاتی از افزایش مستمر نیروهای ارتش روسیه در مرز با اوکراین خبر می‌دهند. دولت آمریکا در تلاش است از طریق دیپلماتیک این بحران را حل کند اما همزمان به تقویت ارتش اوکراین نیز ادامه می‌دهد.

آمریکا سالها کوشید بدون تحریک مسکو‌ برخی تجهیزات نظامی مهم مانند موشک‌های ضد تانک «گافلین» را به اوکراین تحویل دهد.

برخی قانونگذاران آمریکایی پس از سفر به اوکراین اعلام کردند که تهدید دولت بایدن به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو نمی‌تواند به تنهایی مانع حمله احتمالی روسیه به اوکراین شود.

این قانونگذاران خواستار اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه پیش از حمله به اوکراین و همزمان ارسال سلاح‌هایی چون سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی و موشک‌های ضد کشتی به اوکراین شدند تا توانایی بازدارندگی ارتش این کشور برابر هجوم نظامی محتمل روسیه را تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید