به گزارش CNN فارسی مارتین گریفیت در اظهارات خود گفت: “سال آینده، سازمان ملل بزرگترین درخواست بزرگترین کمک بشری برای یک کشور را اعلام خواهد کرد که سالانه ۴.۵ میلیارد دلار برای کمک‌های حیاتی برای مردم افغانستان جمع آوری ‌شود.”

او افزود که “نیاز به نقدینگی فوری نه تنها برای بانک‌ها و مردم بلکه برای کار نهادهای بشری بین‌المللی اساسی است.”

به گفته آقای گریفیت اگر این کمک‌ها نرسد اقتصاد این کشور “فرو می‌پاشد”. در حال حاضر، تهیه غذا بیشتر از ۸۰ درصد هزینه متوسط خانواده‌ها در افغانستان شده است. بنا به آمار سازمان ملل تا میانه سال آینده درآمد سرانه ملی افغانستان ممکن است حدود ۳۰ درصد کم شود و بیکاری به ۲۹ درصد برسد.

نشست فوق‌العاده نمایندگان سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان درباره بررسی وضعیت افغانستان روز یک‌شنبه در اسلام آباد برگزار شد.

نمایندگان سازمان ملل، مؤسسات مالی بین‌المللی و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز در نشست امروز حضور دارند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در سخنان خود در این نشست گفت که ما با یک “جنگ تبلیغاتی” مواجه‌ایم. او مدعی شد که رسانه‌ها وضعیت افغانستان را “بد” نشان می‌دهند در حالی که پس از تحولات ماه آگوست در افغانستان، “صلح سراسری” آمده است.

“تحریم افغانستان و مسدود کردن دارایی‌های ایالات متحده آمریکا به افغان‌ها آسیب می‌رساند، نقض آشکار حقوق بشر افغان‌ها است و می‌توان آن را به دشمنی با یک ملت تعبیر کرد.”

وزیر خارجه طالبان از نمایندگان کنفرانس خواست که “به مقام‌های آمریکایی یادآوری کنند که آزار افغان‌ها و تضعیف دولت افغانستان به نفع هیچ کس نیست، این برای بهبود روابط مفید نیست. چنین اقداماتی به اعتبار آمریکا لطمه می‌زند و بحران پناهجویان را تشدید می‌کند و جهان از آثار زیانبار آن کنار نمی‌ماند.”

او از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی سفارت‌های خود را در کابل بازگشایی کنند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: “به ویژه آمریکا باید میان طالبان و چهل میلیون مردم افغانستان فرق قایل شود، اگرچه ۲۰ سال با طالبان در جنگ بوده است. اما سوال مردم افغانستان و انسانیت است.”

او افزود که پیش شرط‌های دولت فراگیر و حقوق بشر و زنان و تروریسم برای سرازیر شدن کمک‌های خارجی و اجازه ندادن به کار بانک‌ها شده است. در حالی که به گفته او “در مورد حقوق بشر هر جامعه‌ای متفاوت است”.

آقای خان یادآوری کرد که ۴۱ سال پیش نیز نشست فوق‌العاده این کنفرانس درباره افغانستان بود و هیچ کشوری مانند افغانستان در این چهل سال قربانی نشده است.

ایران: حکومت فراگیر واقعی و موثر که همه اقوام و مذاهب افغانستان در آن نقش داشته باشند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در خصوص افغانستان سخنرانی کرد.

او گفت: “جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.”

وزیر خارجه ایران بحران فعلی انسانی در افغانستان را به گفته او به “۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت” در این کشور نسبت داد.

او افزود که “روزانه بیش از ۵ هزار افغان” وارد ایران می‌شوند. در حالی که “ایران تاکنون هیچگونه مساعدت بین المللی دریافت نکرده است”.

ایران طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انسان دوستانه را به شهر‌های مختلف افغانستان ارسال کرده است.

اهمیت این کنفرانس برای افغانستان چیست؟

نمایندگان نزدیک به ۶۰ کشور اسلامی برای شرکت در این نشست به اسلام‌آباد سفر کرده‌اند.

یکی از اهداف این برنامه جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان گزارش شده است.

به غیر از کشورهای اسلامی نمایندگانی از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، موسسات مالی بین‌المللی نیز در این نشست حضور دارند.

میلیاردها دلار کمک مالی که برای افغانستان در نظر گرفته شده بود، با به قدرت رسیدن طالبان در تابستان امسال به حالت تعلیق در آمده و این نشست به دنبال راهکاری برای باز کردن راه کمک‌رسانی به این کشور است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که این کشور در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار دارد و میلیون ها نفر در معرض گرسنگی احتمالی قرار دارند.

این در حالی است که هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است. چهره‌های سیاسی دولت پیشین و فعالان مدنی از اینکه برگزاری این نشست در اسلام آباد ممکن است در راستای تلاش پاکستان برای رسمیت یافتن دولت طالبان باشد، ابراز نگرانی کرده اند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در افتتاحیه نشست کنفرانس همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت که این گردهمایی فراتر از اقدامی سمبولیک است، و درباره بقای مردم افغانستان است.

او افزود که بیش از دو سوم جمعیت افغانستان با کمبود غذایی مواجه شده اند و میلیون‌ها کودک افغان از گرسنگی در حال مرگ اند.

به گفته او، دلیل این شرایط به گذشته و سالها منازعات، ناکارآمدی دولت و‌ وابستگی به کمک‌های خارجی بر می‌گردد.

آقای متقی دیروز با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد. در این دیدار آقای قریشی گفته است که پاکستان به کمک‌های دوجانبه به افغانستان و ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه طالبان روزهای شنبه و یک‌شنبه دیدارهای متعددی با شماری از نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست داشته است.

این نشست به ابتکار عربستان سعودی به عنوان رئیس اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود، و پاکستان پیشنهاد میزبانی آن را داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید