به گزارش CNN فارسی ، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز جمعه در دوبی به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفق نبود و مواضع تغییری نکرد و «به احتمال زیاد، این مذاکرات در کوتاه‌مدت ادامه پیدا نمی‌کند.»

همزمان دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه که در مذاکرات وین شرکت داشتند در بیانیه‌ای اعلام کردند که پس از بررسی پیشنهادهای جدید ایران ناامید و نگران شده‌اند؛ چرا که ایران تقریبا از تمام توافقاتی که پس از ماه‌ها دشواری ایجاد شده بود عقب‌نشینی کرده و خواستار تغییرات عمده شده است.

دیپلمات‌های این سه کشور در بیانیه خود یادآور شده‌اند که ایران بیش از پنج ماه مذاکرات را قطع کرد، برنامه هسته‌ای خود را به سرعت پیش برد و پیشرفت دیپلماتیک را عقب انداخت.

از جزییات پیشنهادهای ایران گزارشی منتشر نشده اما به نوشته دیپلمات‌های سه کشور اروپایی، «روشن نیست بر اساس پیش‌نویس‌های ایران، چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک چارچوب زمانی منطقی پر کرد».

این دیپلمات‌ها گفته‌اند این موضوع در نشست هفته آینده مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر اسکای‌نیوز عربی نیز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که دو سند پیشنهادی ایران با برجام همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، ایران خواستار لغو همه تحریم‌هایی شده که پس از توافق برجام در حوزه‌های مختلف وضع شده است.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی در بیانیه خود اعلام کرده‌اند دولت‌هایشان «به طور کامل به راه رو به جلوی دیپلماتیک متعهدند، اما زمان در حال اتمام است».

نخستین دور مذاکرات اتمی در دولت ابراهیم رئیسی و هفتمین دور مذاکرات در وین برای احیای برجام در وین عصر جمعه پایان یافت و علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره‌کننده ایران، اعلام کرد که قرار شده هیات‌های گروه ۱+۴ پس از مشورت با مقامات کشورهای خود درباره دو پیشنهاد ایران هفته آینده به وین بازگردند تا مذاکرات از سر گرفته شود.

او که روز پنجشنبه گفته بود پیشنهادهای جمهوری اسلامی در قالب دو سند «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» به طرف‌های مذاکره تحویل شده، روز جمعه گفت ایران پیشنهاد سومی نیز برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها دارد که به محض پذیرش دو پیشنهاد اول ارائه خواهد شد.

ساعاتی پیش از پایان مذاکرات و سخنان دیپلمات‌های غربی درباره ناامید کننده بودن پیشنهادات ایران، مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی با انتقاد از طرف‌های غربی آنان را «مسئول کند بودن مذاکرات» دانسته بودند.

یک روز پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه ایران هنوز هم فرصت دارد تا تغییر مسیر بدهد، گفته بود اقدامات و لفاظی‌های اخیر ایران جای چندانی برای خوش‌بینی نگذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید