به گزارش CNN فارسی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با هشدار درباره احتمال پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان ناتو گفت: حضور سوئد و فنلاند در ناتو پیامدهای نظامی و سیاسی «جدی» خواهد داشت که مسکو آن را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

ماریا زاخارووا، وزارت خارجه روسیه، تهدید کرد که تلاش‌های مداوم ناتو برای کشاندن این دو کشور به «مدار منافع و سیاست‌های فرصت‌طلبانه‌» با واکنش روسیه همراه خواهد شد.

او افزود: «کاملاً بدیهی است که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو پیامدهای نظامی و سیاسی جدی خواهد داشت که مستلزم واکنش کافی از سوی روسیه است».

زاخارووا افزود، سیاست عدم عضویت در هیچ اتحادی که به طور سنتی توسط استکهلم و هلسینکی دنبال می‌شود، از سوی مسکو به‌عنوان عامل مهمی در تضمین ثبات در شمال اروپا شناخته می‌شود.

ناتو پیش‌تر رضایت خود را از تعمیق همکاری با فنلاند و سوئد اعلام کرده است.

در نشستی که در ماه ژوئن برگزار شد، ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده متعهد شد که این روابط را در حمایت از امنیت مشترک، از جمله از طریق آماده‌سازی مدیریت بحران، تمرینات، و تبادل اطلاعات و تحلیل تقویت کند.

همین مواضع در سفر ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو به استکهلم و هلسینکی در اواخر اکتبر تکرار شد.

در اوایل ماه جاری، مسکو دو سند که یکی خطاب به ناتو و دیگری خطاب به واشنگتن بوده را صادر کرد و خواستار تضمین‌هایی شد که امنیت همه طرف‌ها را تأمین کند. این پیشنهادها شامل محدود کردن استقرار ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و جلوگیری گسترش این بلوک بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری خود پیشنهادات مسکو تکرار کرد و گفت: «جلوگیری گسترش ناتو و استقرار سامانه‌های تسلیحاتی که امنیت ما را در نزدیکی مرزهای روسیه تهدید می‌کند، موضوعات اصلی و کلیدی در مذاکرات آتی با آمریکا و ناتو خواهد بود».

در همین رابطه مقامات سوئدی این پیشنهاد کرملین را محکوم کردند و گفتند که جلوگیری از هرگونه گسترش ناتو در آینده، فرصت‌های انتخاب سیاسی مستقل را کاهش می‌دهد. دولت فنلاند هم تاکید دارد که تصمیم‌گیری در مورد مسائل ملی از جمله درخواست عضویت در ناتو، حق این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید