به گزارش CNN فارسی ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا عصر جمعه به وقت واشنگتن گفت که مذاکرات احیای برجام در وین «خوب پیش نمی‌رود».

جیک سالیوان که در یک سمینار مجازی صحبت می‌کرد، همچنین گفت که آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی به ایران در باره پیشرفت برنامه هسته‌ای آن کشور هشدار داده است.

نشست مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ جمعه شب در وین پایان یافت و اعضای هیئت‌ جمهوری اسلامی ایران برای مشورت به کشور خود بازگشتند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران از قول «منابع نزدیک به مذاکرات» اعلام کردند که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای حدودا ۱۰ روزه، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که این «وقفه‌ای نومیدکننده» در روند گفت‌و‌گوها است و مذاکره‌کنندگان دارند «به‌سرعت به آخر خط می‌رسند».  با این‌ همه، آن‌ها افزودند که در این دور از مذاکرات «مقداری پیشرفت فنی» حاصل شده‌ است.

با اینکه طرف‌های اروپایی مذاکره‌کننده تصریح کرده‌اند که هدف آن‌ها ازسرگیری سریع گفت‌وگو‌ها است، تاریخی برای آن تعیین نکرده‌اند. وان کون، مذاکره‌کننده ارشد چین، گفته است: «امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری [میلادی] مذاکرات از سر گرفته شود.»

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی خبری گفت: «ایالات متحده بخش مهمی از مذاکرات وین است. مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شود. هیچ دیدار مستقیمی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.»

مورا افزود: «کارمان آسان نخواهد بود. کار ما پیچیده و سخت  و گاهی اوقات از لحاظ سیاسی دردناک است. وقت چندانی نداریم؛ از همین رو، من به عنوان هماهنگ‌کننده، می‌خواهم هیئت‌ها اولویت‌های جدیدشان را تثبیت کنند و خواسته‌های غیرواقع‌گرایانه نداشته باشند.»

به گزارش اسوشیتدپرس، مذاکره‌کنندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا گفته‌اند که به تصمیم علی باقری کنی، رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران، برای بازگشت به تهران برای مشورت «احترام» می‌گذارند؛ گرچه «وقفه‌ای نومیدکننده در مذاکرات» به وجود می‌آورد. آن‌ها بر فوریت به نتیجه رسیدن‌ گفت‌وگوها تاکید کردند.

نمایندگان سه قدرت اروپایی افزودند که گرچه در۲۴ گذشته، «پیشرفتی فنی» حاصل شده، «اما تازه به نقطه‌ای که در تیرماه بودیم، بازگشته‌ایم».

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ برای بررسی چگونگی بازگشت همه اعضا به برجام به علاوه آمریکا، از تیرماه ۱۴۰۰ و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران، متوقف و از هشتم آذر ۱۴۰۰، پس از یک وقفه سه ماه، از سر گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید