به گزارش CNN فارسي ، با شناسایی مواردی از ابتلا به آبله میمون در اروپا سوالات درباره ویژگی این بیماری و خطر سرایت آن افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر چندین مورد ابتلا به این ویروس در برخی کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا شناسایی شده است.

در آلمان و انگلیس مواردی از این بیماری شناسایی شده است. در این میان مواردی از ابتلا به آبله میمون در شمار دیگری از کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، فرانسه، سوئد و در آمریکای شمالی و استرالیا نیز تائید شده است.

به گزارش “تاگس‌شاو” آلمان، تا کنون ابعاد دقیق شیوع آبله میمون در اروپا مشخص نیست، اما جیمی ویتورث، استاد بهداشت عمومی بین‌المللی در دانشگاه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می‌گوید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

ویتورث تاکید می‌کند که موارد جدید ابتلا به آبله میمون بسیار غیرمعمول است ولی منجر به بروز یک اپیدمی مانند ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ نخواهد شد.

به گفته وی با این همه مسئله بر سرشیوع جدی یک بیماری جدی است و به همین دلیل ضرورت دارد که متناسب با آن اقدام شود

در حال حاضر کارشناسان مشغول بررسی زنجیره احتمالی شیوع آبله میمون هستند و به شهروندان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده التهاب‌ها و ناراحتی‌های پوستی غیرمعمول به پزشک مراجعه کنند. همچنین توصیه می‌شود، کارکنان بخش درمان برای شناسایی موارد ابتلا به ویروس آبله میمون حساس شوند.

موسسه رابرت کخ آلمان آبله میمون را در رده بیماری‌های “بازتولید شونده” قرار می‌دهد؛ به این معنی که بیماری در حالی که رو به زوال بوده می‌تواند دوباره احیا شود و گسترش یابد.

شیوع روزافزون آبله میمونی در انگلیس

آبله میمون در بریتانیا هم به طور پیوسته در حال افزایش است. “سوزان هاپکینز”، مشاور ارشد پزشکی آژانس امنیت بهداشت انگلیس (UKHSA) به بی بی سی گفت: ما هر روز موارد بیشتری را کشف می کنیم.

به گفته وی، این بیماری ویروسی نادر اکنون در بریتانیای کبیر بدون هیچ ارتباطی با غرب یا مرکز آفریقا، جایی که بومی آن است، در حال گسترش است.

بریتانیا تا روز جمعه ۲۰ مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده بود و هاپکینز اکنون ترازنامه جدیدی را برای ارائه در روز دوشنبه با آماری مربوط به آخر هفته اعلام کرده است. وی گفت که هر روز موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری وجود دارد. به گفته وی بیشتر بزرگسالان مبتلا علائم “نسبتا خفیف” دارند. وی در عین حال در ابتدا نخواست گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یک فرد مبتلا باید در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گیرد را تایید کند.

موارد آبله میمون از اوایل ماه می در چندین کشور اروپایی و آمریکای شمالی شناسایی شده است. علائم این بیماری عبارتند از تب، سردرد، دردهای عضلانی و ضایعات پوستی که اغلب از صورت شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند. اکثر افراد ظرف چند هفته بهبود می یابند.

با توجه به وضعیت فعلی تحقیقات انجام شده، تماس فیزیکی نزدیک برای انتقال این بیماری لازم است. هاپکینز همچنین اطلاعات سازمان جهانی بهداشت را تأیید کرد که تاکنون عمدتاً مردان همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا بوده‌اند که به این بیماری مبتلا شده‌اند. وی خواستار رعایت جوانب احتیاط شده و گفت: . هیچ درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد. به گفته وی با این حال، واکسیناسیون معمولی آبله ۸۵ درصد پیشگیرانه است.

خرید واکسن آبله در انگلیس آغاز شده است

“ندیم زهاوی”، وزیر آموزش و پرورش انگلیس هم اعلام کرد که دولت بریتانیا از قبل خرید واکسن آبله را آغاز کرده است. وی به بی‌بی‌سی گفت: ما این بیماری را بسیار بسیار جدی می‌گیریم.

سازمان بهداشت جهانی خواستار اقداماتی برای جلوگیری از گسترش آبله میمون شد

به نوشته تاگس شاو آلمان، سازمان بهداشت جهانی انتظار دارد آبله میمون گسترش بیشتری پیدا کند، بنابراین افزایش آگاهی در مورد این بیماری را فورا ضروری دانسته است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار اقداماتی برای جلوگیری از گسترش بیشتر آبله میمون شده است. این نهاد بهداشتی اعلام کرد که که افزایش آگاهی در مورد این ویروس “فورا ضروری” است. بر این اساس علاوه بر این، موارد ابتلا باید به طور جامع شناسایی و ایزوله شوند و مسیرهای ابتلا باید ردیابی شوند.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در کشورهای غربی حدود ۹۰ مورد ابتلا به این بیماری عفونی را تایید و ۳۰ مورد مشکوک را نام برده است.

سازمان بهداشت جهانی در عین حال لغو رویدادها و محدودیت های سفر را در کشورهای آسیب دیده ضروری ندانست. این نهاد بهداشتی در عین حال اقدامات پیشگیرانه برای کرونا را در مهار این بیماری هم موثر دانست.

پیش بینی افزایش موارد ابتلا در آلمان

با توجه به اولین موارد اثبات شده در آلمان، کارشناسان در این کشور انتظار عفونت های بیشتری را دارند. در عین حال به گفته گرد ساتر، ویروس شناس از دانشگاه لودویگ-ماکسیلیامز در مونیخ، هیچ خطری برای گسترش بیماری مشابه ویروس کرونا وجود ندارد. وی تاکید کرد: ما نباید از یک بیماری همه گیر جدید بترسیم. به گفته وی ویروس‌های آبله میمون عوامل بیماری‌زای متفاوتی نسبت به محرک‌های آبله انسانی هستند. وی افزود: این عفونت به بیماری هایی تعلق دارد که به طور مکرر از حیوانات به انسان سرایت می کند و به ندرت بین انسان ها منتقل می شود.

بلژیک اولین کشوری که مبتلایان به آبله میمون را قرنطینه می کند

به گفته کارشناسان، افزایش وقوع آبله میمون در بسیاری از کشورهای خارج از آفریقا غیرعادی است. در واکنش به این بیماری ویروسی، اکنون بلژیک به عنوان اولین کشور در جهان برای افراد مبتلا شرایط قرنطینه را در نظر گرفته است.

بر این اساس، افراد آسیب دیده باید به مدت ۲۱ روز خود را ایزوله کنند. با این حال، این تعهد برای افرادی که در تماس با بیماران بوده اند اعمال نمی شود. تاکنون سه مورد آبله میمون در بلژیک گزارش شده است.

تا به حال سه مورد از این بیماری ویروسی در آلمان، یک مورد در مونیخ و دو مورد در برلین تایید شده است.

به گفته مقامات بهداشتی، در حال حاضر ۳۰ مورد ابتلا به این بیماری تنها در اسپانیا تایید شده است. چندین رسانه به اتفاق آرا گزارش دادند، علاوه بر این، حداقل ۲۳ مورد مشکوک دیگر نیز وجود دارد.

کارل لایترباخ ، وزیر بهداشت آلمان هم گفت: بر اساس دانش موجود تا کنون، ما فرض می‌کنیم که ویروس به راحتی منتقل نمی‌شود و می‌توان این شیوع را محدود کرد.

کلمنس وندتنر، پزشک ارشد کلینیک عفونی بیمارستان شوابینگ مونیخ ، جایی که بیماران آبله میمون مونیخ در آن درمان می‌شوند، می‌گوید: این بیماری است که به نظر من، پتانسیل تهدید گسترده‌ای برای جمعیت را ندارد.

بالا گرفتن درخواست احزاب آلمانی از دولت برای جدی گرفتن شرایط

با این همه اولین موارد آبله میمون در آلمان درخواست هایی را از وزیر بهداشت برای ارائه اطلاعات و هماهنگی اقدامات خود در اتحادیه اروپا به دنبال داشته است.حزب چپ آلمان درباره تکرار خطاهای مشابه اوایل شیوع کرونا هشدار داده است.

اندرو اولمان، سخنگوی سیاست بهداشتی فراکسیون لیبرال دموکرات ها در پارلمان آلمان هم خواستار واکنش مشترک اروپا به این مسئله شده و گفت: یک رویکرد هماهنگ در سراسر اروپا توسط سازمان آمادگی و واکنش فوریت های بهداشتی (HARE) و وزرای بهداشت در اتحادیه اروپا ضروری است. وی افزود: توجه و نگرانی عمومی درباره بیماری‌های عفونی جدید یا ناشناخته در دوران پایان پاندمی کرونا بسیار زیاد است. به همین دلیل است که شفافیت و ارتباطات روشنگرانه بدون لفاظی های هیجان انگیز مهم است.

“کاترین ووگلر”، کارشناس بهداشت حزب چپ آلمان هم به دولت هشدار داد که اشتباهات ابتدایی شیوع ویروس کرونا را مرتکب نشود. وی همچنین گفت: آنچه نباید اتفاق بیفتد این است که وقوع بیماری منجر به طرد برخی اقلیت‌ها شود . یک بیماری هرگز تقصیر کسانی نیست که به آن مبتلا می شوند،همه ما باید قاطعانه با هرگونه تلاش برای استفاده از این مسئله به عنوان دلیلی برای تبعیض مخالفت کنیم.

“داگمار اشمیت”، معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان هم توضیح داد که شیوع آبله میمون به هیچ وجه قابل مقایسه با همه‌گیری کرونا نیست، زیرا انتقال بیماری بسیار دشوارتر است و راه‌های ابتلا نیز کاملاً متفاوت است. وی در عین حال نظارت دقیق بر اوضاع را بسیار مهم دانسته و گفت: این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است.

دیدگاهتان را بنویسید