به گزارش CNN فارسي ، حراج گوشت گوسفند با نصف قیمت در فروشگاههای بزرگ و کوچک بدون سر و صدا در جریان است که تبعات آن به نابود شدن صنعت دامپروری کشور منجر خواهد شد و درآمد کشاورزان را از بین می برد.

قیمت گوشت گوسفند از کیلویی ۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به کمتر از ۱۸۰ هزار تومان در خردادماه سال ۱۴۰۱ رسیده است که افزایش کمتر از ۵۰۰ درصدی را نشان می دهد که کمتر از نصف سایر کالاها افزایش قیمت داشته است(حدود یک سوم) که معنای ساده آن از صرفه افتادن تولید گوسفند و نابود شدن درآمد دامداران و عشایر است.

قیمت کالاهای صنایع رانتی مانند فولاد و پتروشیمی که از رانت های سنگین انرژی با تخفیف های ۹۰ درصدی در خوراک و انرژی نسبت به سایر کشورهای بهره مند هستند، کالاهای خود را گرانتر از بازارهای جهانی در داخل عرضه کرده اند و مشمول افزایش شدید قیمتی شده اند و کسی کالاهای آنها را مشمول تثبیت نمی کند، اما قیمت محصولا دامداران با واردات سنگین مشمول سرکوب قیمتی شده و درآمد آنها افزایش متناسب با تورم نداشته است که بهانه این اقدام غیرقانونی ارزان شدن قیمت پروتئین است.

عدم وجود لابی سیاسی توسط کشاورزان بی نوا و بدعملی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که منافع اقشار ضعیف را حراست نمی کنند باعث ایجاد چنین سیاست های مخرب و ضدعدالتی شده است.

راهکار عدم افزایش قیمت کالاها کنترل تورم است، اما جریان های مرموز به جای اصلاح نظام تورم زای بانکی مدام به دنبال اجرای سیاست های مبتنی بر سرکوب قیمتی از جیب اقشار ضعیف جامعه هستند که نتایج فاجعه باری برای تولید و اشتغال به بار می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید