به گزارش CNN فارسي ، عصر روز دوشنبه خبر سرقت از صندوق امانت بانک ملی شعبه دانشگاه تهران به رسانه‌ها رسید. زمان دقیق این حادثه مشخص نیست، اما ظاهرا سارقان از فرصت تعطیلات دو روزه رحلت امام استفاده کرده‌اند.

اخبار درباره تعداد صندوق‌های به سرقت رفته ضد و نقیض است. برخی رسانه‌ها آمار صندوق‌های مسروقه را ۲۵۰، عددی کمتر از ۲۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ عدد اعلام کرده‌اند. بانک ملی در گزارش خود رسما سرقت ۱۰۰۰ صندوق امانی را تکذیب کرده است.

برخی گزارش‌ها مدعی بودند که سارقان تمامی دستگاه‌های ضبط تصاویر مدار بسته امنیتی بانک را هم با خود برده اند. همزمان در روز‌های تعطیلی نیمه خرداد خبر از کار افتادن دوربین‌های شهری تهران به دلیل هک شدن سامانه‌های شهرداری توسط یک گروه ناشناس منتشر شد.

این خبر نشان می‌دهد تصویری از سارقان در دوربین‌های شهری هم وجود ندارد. این همزمانی از نظر بسیاری از شهروندان نگران کننده است. برخی معتقدند دزدی از بانک ملی یک دزدی معمولی نبوده حتی احتمال دزدیده شدن سندی خاص از بانک ملی با توجه به همزمانی آن با هک شدن دوربین‌های شهری مطرح شده است.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتر خود به این گمانه زنی دامن زده و گفته دزدی از بانک ملی دانشگاه، کار دزد‌های معمولی نیست. برایش احتمالات غیر منتظره‌ای باید در نظر گرفت. بیش از آن که دزدی با هدف کسب پول و طلا باشد امنیت را نشانه رفته است. مثل یک ترور به آن نگاه کنید و نه یک سرقت. اگر سرقت معمولی باشد فوری دستگیر خواهند شد.

جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم چنین سرقتی را در کشور تقریبا بی‌سابقه خوانده و گفته این اتفاق «پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است.»

او گفته دلیل این سهل انگاری باید مشخص و «ابعاد امنیتی» آن بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید