به گزارش CNN فارسي ، آمارهای جدید مجمع جهانی فولاد نشان می‌دهد که تولید فولاد ایران در ماه‌های مارس و آوریل با شدت و شتاب سقوط کرده است.

این گزارش می‌افزاید، تولید فولاد ایران در ماه آوریل سال جاری میلادی ۲۱ درصد نسبت به آوریل سال گذشته افت داشته و کل صادرات فولاد این کشور در چهار ماه ابتدایی سال نزدیک به ۹ درصد نسبت به دور مشابه پارسال افت کرده است.

روسیه ۲۴ فوریه تهاجم نظامی علیه اوکراین را آغاز کرد و از ماه مارس با تحریم‌های شدید غرب مواجه شد. سقوط تولید فولاد ایران از ماه مارس آغاز شده است.

اخیرا روزنامه شرق از قول فعالان این حوزه گزارش داده بود که روسیه با ارائه تخفیف ۳۰ درصدی (سه برابر تخفیفی که ایران به مشتریان می‌دهد) بازارهای ایران در چین و هند را تصاحب کرده و اکنون در حال تصاحب بازارهای فولاد ایران در دیگر کشورها از جمله کره جنوبی، افغانستان و تایلند است: «جنگ روسیه و اوکراین نه‌تنها فرصتی برای اقتصاد ایران ایجاد نکرد بلکه حالا بازارهای نیمه‌جان و تحریم‌زده کشور را یکی‌یکی به خطر انداخته است».

احمد دنیانور، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، در این زمینه به “شرق” توضیح می‌دهد: «صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر با سختی فراوان بازارهایی را در اقصی نقاط دنیا به دست آورده بود و سالانه بین ۹ تا ۱۱ میلیون تن فولاد را صادر می‌کرد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ صادرات فولاد شش میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرد اما حالا روسیه بازارهای ایران را یکی‌یکی تصاحب کرده و اقدام اخیر دولت برای افزایش عوارض صادرات فولاد هم به این مشکل دامن زده و تقریبا صادرات فولاد متوقف شده است».

دیدگاهتان را بنویسید