به گزارش CNN فارسی رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در سفری کم‌سابقه و غیرمترقبه به ایران، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبر سفر بشار اسد به تهران پس از آن از سوی منابع رسمی سوریه و ایران اعلام شد که حضور او در تهران به پایان رسید و او به دمشق، پایتخت سوریه، بازگشته بود.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در ۱۱ سال پیش، این دومین بار است که بشار اسد از ایران دیدار می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، در دیدار علی خامنه‌ای و بشار اسد، طرفین «مناسبات قوی» فیمابین را ستوده و متعهد شدند که این روابط بیش از گذشته تقویت شود.

علی خامنه‌ای به بشار اسد گفته است که «سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، گر چه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیش‌تر از گذشته است و همه به این کشور به عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند».

او افزود که ارتباط دو کشور «حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم».

بشار اسد به نوبه خود تاکید کرده که روابط مستحکم تهران- دمشق، «سنگری در برابر نفوذ اسرائیل در خاورمیانه است».

او افزوده است که «اصل روابط راهبردی ایران و سوریه بر جلوگیری از سلطه‌طلبی اسرائیل در منطقه استوار است» و «باید با قدرت ادامه یابد».

سفر بشار اسد به تهران در شرایطی انجام شده است که به رغم این‌که حکومت او کمی بیش از ۶۰ درصد از خاک سوریه را در دست دارد، اما تا حد زیادی در شکست بسیاری از گروه‌های مخالف و مسلح موفق بوده و پایه‌های نظامش در سوریه دوباره تثبیت شده است.

آقای اسد دو سال پیش نیز پس از اعلام شکست داعش، در سفری غیرمنتظره به تهران، از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به بقای حکومت خود تقدیر کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو حامی کلیدی ادامه موجودیت حکومت بشار اسد بوده‌اند.

ایران که سازمان حزب‌الله و گروه‌های مسلح دیگر در خاورمیانه را در کنار خود دارد، هزاران تن از شبه‌نظامیان این تشکل‌ها را برای کمک نظامی در جبهه‌های جنگ سوریه، به این کشور اعزام کرده بود.

با این حال، بشار اسد به تازگی از امارات متحده عربی دیدار کرد و قول سران امارات برای کمک به اقتصاد به‌شدت ضعیف‌شده سوریه را دریافت کرد.

جمهوری اسلامی ایران از بازگشت سوریه به جایگاه گذشته خود در معادلات منطقه حمایت می‌کند. اما ارزیابی‌ها حاکی است که امارات و سایر حکومت‌های سنی ثروتمند با امید دور کردن سوریه از ایران، آغوش خود را به روی رژیم اسد گشوده‌اند.

سفر این بار بشار اسد به تهران در شرایطی انجام شد که روسیه، حامی مهم دیگر سوریه، خود در دو ماه و نیم اخیر درگیر عواقب یورش گسترده نظامی به اوکراین است و در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله اقتصادی، به‌شدت ضعیف شده است.

گزارش‌ها حاکی است که از شمار نظامیان روسیه در سوریه به میزان محسوسی کاسته شده و ولادیمیر پوتین آن‌ها را از این کشور راهی جبهه‌های جنگ در اوکراین کرده است.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی نگرانی مقامات کشورشان را بازتاب داده‌اند مبنی بر این‌که کاهش حضور روسیه در سوریه به تحکیم بیشتر نظامی ایران در سوریه منجر شود.

علی خامنه‌ای ۸۳ ساله که از آغاز همه‌گیری کرونا، کمترین دیدارها را با مقامات خارجی در سفرهای اندک آن‌ها به ایران داشته و در ملاقات‌های کم‌شمار با مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم ایران نیز فاصله زیاد با آن‌ها را حفظ می‌کند، در حالی در دیدار با بشار اسد دیده شد که با او دست داده و از فاصله نزدیک از مهمان خود استقبال کرد.

بشار اسد که در آغاز این دیدار ماسک بر چهره داشت، با برداشتن ماسک در کنار ابراهیم رئیسی نشست و ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی را ادامه داد.

بشار اسد پیش از ترک تهران، دیداری جداگانه نیز با همتای ایرانی خود انجام داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حضور بشار اسد در تهران در شرایطی بود که نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه به‌دلیل نگرانی از وقوع ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با گرانی سرسام‌آور قیمت نان و نایاب شدن بسیاری از کالاهای مصرفی اساسی، در خیابان‌ها و میدان‌های پایتخت حضوری گسترده داشتند.

مردم ایران در بسیاری از تظاهرات سال‌های اخیر در اعتراض به شرایط اقتصادی و معیشتی، از سران جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که کمک به سوریه و سایر بیگانگان را رها کرده و منابع مالی ایران را به ملت ایران اختصاص دهند.

با این حال، تمامی اعتراض‌های ایرانیان به سیاست نظامی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، هیچ تاثیری در تغییر عملکرد رهبران تهران نداشته، زیرا علی خامنه‌ای سرسختانه پشت تداوم این سیاست ایستاده است.

دیدگاهتان را بنویسید