به گزارش CNN فارسی ، مسعودرضا ثامنی، معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران روز یکشنبه ۷ آذر (۲۸ نوامبر) در یک نشست خبری از افزایش سرقت تجهیزات طرح پروژه فاضلاب تهران خبر داد.

به گفته این مقام شرکت فاضلاب شهر تهران، سرقت‌ها حتی با وجود نگهبانان شبانه‌روزی حاضر در محل صورت می‌گیرد.

پیمانکاران گفتند، تمامی تجهیزات به سرقت رفته قابل ردیابی است و معمولا در بازار خلازیر یافت می‌شود اما نیروی انتظامی برخوردی با این سارقان نمی‌کند.

به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران، در برخی موارد ورق‌های آهنی چندین بار مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

او تاکید کرد که “این مسئله در شان پایتخت نیست” و باید با آن مقابله کرد.

ثامنی در نشست مطبوعاتی خود هشدار داد: «تجهیزاتی که برای ایجاد ایمنی همچون چراغ‌ها و تابلوهای هشدار نصب شده مورد سرقت قرار گرفته که این مسئله می‌تواند تبعات زیادی را داشته باشد.»

او همچنین افزود که سرقت‌های انجام گرفته شرکت فاضلاب را مجبور کرده روش‌هایی به کار بگیرد که پائین‌تر از استانداردهای تعیین شده هستند. او در این ارتباط توضیح داد که جنس دریچه‌های فاضلاب باید چدن باشند اما به دلیل جلوگیری از این سرقت‌ها شرکت فاضلاب تهران مجبور شده است از دریچه‌های بتنی و یا جنس‌های دیگر استفاده کند تا میزان سرقت‌ها کاهش یابد.

ثامنی همچنین افزود، قیمت هر دریچه حدود دو میلیون تومان است و در شهر تهران ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار دریچه فاضلاب وجود دارد که سرقت این دریچه‌ها هزینه‌ زیادی را به مجموعه شرکت فاضلاب تحمیل کرده است.

معاون شرکت فاضلاب تهران به عاملان و عوامل این سرقت‌ها اشاره‌ای نکرده است.

سرقت دریچه‌های فاضلاب‌ها می‌تواند جان شهروندان را به خطر بیاندازد. افزایش میزان این گونه سرقت‌ها یکی از نشانه‌های گسترش فقر در جامعه است.

هفته پیش نیز وقوع چندین مورد دزدی در مجموعه ورزشی آزادی تهران گزارش شده بود. طبق گزارش رسانه‌های ایران افراد سارق سیم‌های برق و کابل‌های ساختمان نیمه‌تمام فدراسیون دوچرخه‌سواری را به سرقت بردند.

دزدی ریل قطار

در پایتخت دریچه‌‌های فاضلاب‌ سرقت می‌شود اما در مناطق و نواحی دورافتاده از سیم تلفن گرفته تا تیرآهن و حتی ریل قطار به سرقت می‌رود که جان صدها نفر را به خطر می‌اندازد.

غلامرضا هاشمی‌زاده، فرمانده انتظامی اردستان اخیرا از نجات جان مسافران قطار مشهد خبر داد و گفت: «سه نفر سارق در حال باز کردن و ربودن قطعات ریل راه‌آهن و پیچ و مهره و فنر ریل راه‌آهن مسیر اصفهان بادرود بودند که ماموران پاسگاه انتظامی باقرآباد با حضور به موقع در محل وقوع سرقت، هر سه نفر سارق را در حین ارتکاب جرم دستگیر کردند.»

به گفته فرمانده انتظامی اردستان، با اقدام به موقع ماموران پاسگاه انتظامی باقرآباد جان ۴۰۰ مسافر قطار مسافربری اصفهان-مشهد نجات داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید