CNN فارسی ؛ در گزارش ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) نشر شد، آمده است که بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ گراف سوتغذیه در جهان عرب بلند رفته و ۱۶ درصد جمعیت کشورهای عربی به سوتغذیه مبتلا اند.

ملل متحد گفته است: “سوتغذیه در تمام سطوح دیده شده و مردمان با سطح درآمد مختلف و نیز کشورهای درگیر جنگ و کشورهای امن [جهان عرب] را یکسان متاثر کرده است.”

بر اساس این گزارش، همه‌گیری کووید۱۹ “تکان بزرگ دیگری” را سبب شده و شمار افراد نیازمند به غذا را در این کشور در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کم و بیش ۴.۸ میلیون نفر افزایش بخشیده است.

سومالیا و یمن متاثرترین کشورهای عربی در سال گذشته قلمداد شده و بر اساس گزارش ملل متحد ۶۰ درصد جمعیت سومالیا با گرسنگی تقلا داشته و بیش از ۴۵ درصد مردم یمن دچار سوتغذیه اند.

همچنین در گزارش آمده است: “در سال ۲۰۲۰ میزان ابتلا به کم خونی در یمن به بلندترین حد رسیده و این بیماری ۶۱.۵ درصد زنان را در سنین باروری متاثر کرده است.”

ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد گفته است که گرسنگی در جهان عرب در دوهۀ گذشته ۹۱.۱ درصد افزایش یافته است.

برخلاف سوتغذیۀ گسترده در کشورهای فقیر عربی، بر اساس گزارش ملل متحد، آمار چاقی کاهلان در کشورهای ثروتمند عرب رو به افزایش است.

در این گزارش آمده است: “تازه‌ترین تخمین‌ها نشان می‌دهد که چاقی بزرگسالان در کشورهای پردرآمد عربی به بلندترین حد بوده و حدود ۲۸.۸ درصد، یعنی دو برابر نرخ جهانی چاقی بزرگسالان -۱۳.۱ درصد- است.”

دیدگاهتان را بنویسید