ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی خود ابزار امیدواری کرد که صحنه جنگ تا پایان پاییز تغییر کند و درگیری‌ها به شکل عمده پایان یابد. او از ساکنان مناطقی که به اشغال روسیه درآمده خواست مقاومت کنند و “اطلاعات دشمن و همدستان‌اش” از طریق کانال‌های امن به نیروهای مسلح اوکراین برسانند.

زلنسکی مجددا خواستار کمک تسلیحاتی کشورهای دیگر شد و گفت این کمک‌ها هر چه قاطع‌تر باشد، جنگ زودتر پایان می‌یابد. روی سخن او با وزرای دفاع  ۱۲ کشور، از جمله آلمان بوده است که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، در مورد حمایت نظامی و مالی از اوکراین رایزنی می‌کنند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز تاکید کرد که جنگ باید به فوریت و قبل از شروع فصل سرما پایان یابد، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که روسیه زیرساخت‌های گرما و انرژی اوکراین را نابود کند. یرماک گفت: «این یکی از دلایلی است که ما می‌خواهیم حداکثر تلاش‌ها را برای پایان دادن به بخش فعال جنگ تا پایان پاییز انجام دهیم.»

به گفته زلنسکی طول مدت جنگ به خساراتی بستگی دارد که روسیه متحمل می‌شود. زلنسکی براین باور است که هر چه تلفات اشغالگران بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توان اوکراین را آزاد کرد و این این به نوبه خود به کمک نظامی به اوکراین بستگی دارد.

“روس‌ها از اوکراین فرار خواهند کرد”

بر اساس گزارش‌ها از اوکراین شامگاه چهارشنبه دو انفجار در شهر ملیتوپل در جنوب این کشور رخ داد که در حال حاضر در کنترل نیروهای روسی است. بنابر همین منابع راه‌های دسترسی به مقر پلیس محلی مسدود شده‌اند. منابع روسی انفجارها را “آتش ضد هوایی”  دانسته‌اند. هیچ گزارش مستقلی در این مورد وجود ندارد.

زلنسکی ابراز امیدواری کرده است که با ادامه حملات اوکراین “اشغالگران روس به زودی فرار کنند”. او گفت: «آنها پیشاپیش احساس می‌کنند که زمان فرار از خرسون و به طور کلی از جنوب کشور ما فرا رسیده است. زمانی خواهد رسید که آنها از منطقه خارکیف، از دونباس و از کریمه نیز فرار خواهند کرد.»

با این حال حملات روسیه به باخموت در منطقه دونباس در شرق اوکراین و پیشروی نیروهای این کشور زیر حمایت آتش سنگین توپخانه‌ ادامه دارد.  دفتر دادستانی کل اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفت غیرنظامی روز چهارشنبه در شهر باخموت کشته و شش نفر مجروح شده‌اند. گفته می‌شود مغازه‌ها و آپارتمان‌ها نیز در اثر حملات روسیه آسیب دیده‌اند.

باخموت در دونتسکو به این ترتیب در منطقه صنعتی دونباس قرار دارد که ارتش روسیه می‌خواهد آنجا را به طور کامل فتح کند. برای ارتش روسیه باخموت یک هدف کلیدی در پیشروی آنها به سمت مناطق مرکزی اوکراین است.

خدمات اورژانس شهر دونتسک که از سال ۲۰۱۴ توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه کنترل می‌شود، گزارش داده که یک کارخانه آبجوسازی هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفته است. یک نفر کشته و دو نفر زخمی شده‌اند. خدمات اورژانس هشدار داد که این حمله باعث آزاد شدن آمونیاک سمی شده است.

 

انهدام جنگنده‌های روسی در کریمه

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که انفجارهای مهیبی در یک پایگاه نظامی در کریمه رخ داده و حداقل هفت جنگنده روسی منهدم شده‌اند.  شرکت آمریکایی Planet Labs PBC که متخصص رصد زمین است، گزارش داد که سایر جت‌ها نیز ظاهرا آسیب دیده‌اند. تصاویر ماهواره‌ای این شرکت مربوط به بعدازظهر چهارشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) است که یک منطقه سبز سوخته به مساحت دو کیلومتر مربع در پایگاه ساکی را نشان می‌دهد.

در این تصاویر دیده می‌شود که برخی از جت‌های جنگنده روسی نیز در باند فرودگاه جابجا شده‌اند؛ این جت‌ها در تصاویر ماهواره‌ای که قبل از انفجارها گرفته شده بود، در مکان دیگری قرار داشتند.

روسیه منهدم شدن جت‌‌های جنگی خود را کاملا رد کرده است. دولت اوکراین مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما این بیانیه روسیه را مسخره دانسته است که در آن گفته شده “یک سیگاری بی‌احتیاط” باعث آتش گرفتن و انفجار مهمات در پایگاه هوایی ساکی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید