به گزارش CNN فارسی ، جاسوسان در جهان از لندن گرفته تا مسکو و چین در صددند تا با پیشرفت‌های عظیم در تکنولوژی عملیات‌های جاسوسی به شیوه‌های کلاسیک را به تاریخ بسپارند.

ریچارد مور، رئیس سرویس امنیتی مخفی بریتانیا، موسوم به ام‌آی۶، گفت که مهندسی کوانتوم، زیست‌شناسی مهندسی‌شده، انبوه داده‌ها و پیشرفت‌های بزرگ در قدرت کامپیوتر تهدیدی را متوجه غرب کرده است که باید برطرف شود.

آقای مور که به ندرت در محافل عمومی سخنرانی می‌کند، روز سه‌شنبه ۹ آذر طی نطقی خواهد گفت: «دشمنان ما برای تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی مصنوعی پول هنگفتی خرج می‌کنند و جاه‌طلبی بسیاری هم دارند چرا که می‌دانند تسلط بر این تکنولوژی‌ها چه قدرتی به آنان می‌دهد.»

این دیپلمات سابق که از سال گذشته میلادی عهده‌دار سمت ریاست ام‌آی۶ شده است، می‌گوید که پیشرفت تکنولوزی در دهه آینده می‌تواند از تمام پیشرفت‌هایی که طی یک قرن اخیر داشت، جلو بزند.

وی اظهار داشت: «ما به عنوان یک جامعه هنوز این واقعیت آشکار و تاثیرات بالقوه آن بر ژئوپلتیک جهانی را درونی خود نکرده‌ایم، اما این موضوع بسیار مهمی است که ام‌آی۶ باید بر آن تمرکز کند.»

سرویس‌های جاسوسی غربی به‌ویژه نگران دستگاه‌های جاسوسی روسیه و چین هستند که به سرعت در صدد به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیچیده هستند و در این راه حتی در پاره‌ای موارد از غرب پیشی گرفته‌اند.

نهادهای امنیتی غرب این ترس را دارند که پکن در طول چند دهه آینده بتواند تمام تکنولوژی‌های کلیدی در حال ظهور از جمله هوش مصنوعی، ژنتیک و زیست‌شناسی مصنوعی را تجت سیطره خود دربیاورد.

رشد اقتصادی و نظامی چین در چهل سال اخیر به همراه سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ که به جنگ سرد پایان داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیک دوران اخیر محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید