به گزارش CNN فارسي ، حسن اکبری ، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز سه‌ شنبه ۲۷ اردیبهشت از مرگ یکی دیگر از توله یوز‌ های ‌آسیایی خبر داد. به گزارش CNN فارسی دامپزشک تیمارگر توله یوزها زمانی که متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود به اداره کل حفاظت محیط استان سمنان و به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش خبر می‌دهد.

او گفته است که پس از بررسی‌ و با نظر دامپزشک متخصص ٰ”تصمیم بر این شد که توله‌ ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.”

حسن اکبری گفته است که علت تلف شدن توله یوز در دست بررسی است و پس از کالبد گشایی اعلام خواهد شد. نیمه اردیبهشت نیز یکی دیگر از سه توله یوزپلنگ ایرانی به دلیل “ناهنجاری و چسبندگی ریه” تلف شد.

علی سلاجقه، رئیس اداره محیط زیست ایران زمای که خبر تولد سه توله یوزپلنگ را اعلام کرده بود، گفته بود اداره محیط زیست امیدوار است بتواند با حفظ این توله‌ها جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت افزایش دهد. نسل یوزپلنگ‌ آسیایی در حال انقراض است و این کار کمک بزرگی به حفظ ژن این گونه مهم است.

پس از مرگ اولین توله بهرنگ اکرامی، دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولید مثل پیشتر در مصاحبه با ایسنا گفته بود که اختلال ژنتیکی است که باعث تلف شدن یکی از توله‌ ها شده است. به گفته او احتمال هم‌ خونی و اختلال ژنتیکی  به دلیل نرزایی یوزپلنگ‌ های ایرانی و کمی جمعیت جنس ماده ، بالا رفته است.

توصیه این پزشک برای تکثیر یوز آسیایی این بود که یوزپلنگ‌هایی چون “فیروز (یوزپلنگ نر)  باید از قلمرو این گونه‌ ها خارج شوند تا تنوع ژنتیکی در یوزپلنگ‌ ها افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید