به گزارش CNN فارسي ، گزارش تحلیلی خبرنگاران نیویورک تایمز از سفر پوتین به ایران با واکنش فعالان رسانه‌ای مواجه شد. گزارشی با این تیتر: «با سفر پوتین به تهران، باید در انتظار شرایط دیپلماتیک نیرنگ آمیزی بود!»

ولادیمیر پوتین، هفته آینده برای دیدار با رهبران ایران و ترکیه به تهران می رود؛ سفری که وی را وارد عرصه سیاسی چالش برانگیزی می کند در شرایطی که وی خواهان صیقل دادن روابط با دو کشوری است که با خودشان و با روسیه، گاه همگرایی داشته و گاه سرشاخ بوده اند.

پوتین که در دوران همه گیری کروناویروس، سفرهایش را به شدت محدود کرده بود، این اواخر درگیر یک تقلای دیپلماتیک است با این هدف که حمایت نظامی و اقتصادی کشورهای غیرغربی را بدست آورده، وزنه متقابلی در برابر کمک نظامی غرب به اوکراین و تحریم ها علیه روسیه فراهم سازد.

پوتین که اخیرا خود را با پتر کبیر مقایسه کرده بود، هفته گذشته در نخستین سفر خارجی اش از زمان حمله به اوکراین، در جمع متحدان نزدیکش پذیرایی شد و تاکید کرد که جنگ علیه اوکراین، طبق برنامه پیش می رود.

تازه ترین تقلای دیپلماتیک پوتین در شرایطی است که جو بایدن سرگرم سفر خاورمیانه ای خود است و مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز دوشنبه گفت که روسیه خواهان دریافت پهپادهای رزمی ایران از جمله پهپادهایی است که قادر به شلیک موشک هستند تا کمبود پرنده های بدون سرنشین و هواپیماهای شناسایی خود در جبهه های جنگ را جبران کند. تحلیلگران می گویند که روسیه همچنین و به تازگی ایران را بعنوان یک شریک مهم اقتصادی می بیند و پیشنهاد یک مسیر تجاری و نیز تبادل تجربه در دور زدن تحریمها و صادرات نفت را داده است.

گذشته از آن شاید پوتین در پی آرام سازی روابط با ایران هم باشد چرا که روسیه در حال حاضر سهم ایران در بازار جهانی نفت را می خورد. وی همچنین به دنبال یافتن زمینه مشترکی با ترکیه، یک عضو ناتو، است. آنکارا، اخیرا به رغم اعتراضات مسکو، مخالفت خود با گسترش ناتو در طول مرزهای روسیه را پس گرفت. در تهران، پوتین همچنین گفتگوهایی درباره سوریه برگزار می کند.

ایران که یک متحد دیرپای روسیه در رویارویی با غرب بوده، اکنون به دلیل جنگ در اوکراین، حتی نقش کانونی تری هم در دیپلماسی پوتین پیدا کرده است. پوتین در ترکمنستان به رییسی گفت: “روابط ما واقعا از سرشتی عمیق و راهبردی برخوردار است” و اشاره کرد که تجارت میان دو کشور در سال گذشته، ۸۱ درصد رشد کرده است.

قرار است در ماه سپتامبر و در اجلاس سران در ازبکستان، ایران به گروه چندجانبه امنیتی سازمان همکاری های شانگهای بپیوندند که روسیه و چین هم عضو آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید