به گزارش CNN فارسی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز اضطراری قرص ضد کرونا Paxlovid فایزر را برای درمان موارد خفیف تا متوسط کرونا افراد ۱۲ سال و بزرگتر در معرض خطر صادر کرد تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. FDA می‌گوید این قرص خوراکی ظرف چند روز در دسترس قرار می‌گیرد و می‌تواند به راهکار دیگری برای مبارزه با کرونا امیکرون تبدیل شود. این قرص خوراکی تنها با ارائه نسخه عرضه خواهد شد و به مدت پنج روز پس از مشاهده اولین علائم کووید مصرف می‌شود.

براساس آزمایش‌های انجام شده توسط فایزر، این قرص می‌تواند تا ۸۸ درصد از بستری شدن یا مرگ در بیماران پرخطر جلوگیری کند. دوز مصرف این قرص که هم برای افراد واکسینه شده و هم برای افراد واکسینه نشده قابل تجویز است، شامل ۳۰ عدد قرص می‌شود که طی ۵ روز مصرف می‌شود. از عوارض جانبی مصرف این قرص می‌توان به اختلال در حس چشایی، فشار خون بالا، اسهال و دردهای عضلانی اشاره کرد.

این مجوز راهکار جدیدی برای مبارزه با کرونا فراهم می‌کند. با توجه به شیوع واریانت جدید کرونا امیکرون، درمان ضد ویروسی می‌تواند برای افرادی که در معرض خطر هستند، مفید باشد. ایالات متحده تاکنون برای درمان ۱۰ میلیون نفر این قرص را سفارش داده است. این شرکت قصد دارد ظرف یک هفته دوز کافی قرص ضد کرونا برای ۶۵۰۰۰ آمریکایی را تحویل دهد و پس از آن انتظار می‌رود تولید آن در ماه ژانویه به ۱۵۰۰۰۰ دوز درمانی افزایش پیدا کند.

گفتنی است این قرص، تنها داروی تجویز شده قرص خوراکی برای کرونا نیست و انتظار می‌رود به زودی سایر رقبا نیز قرص ضد کرونا به بازار عرضه کنند. یکی از گزینه‌ها، قرص ضد کرونای شرکت مرک است که ظاهرا اثربخشی کمتری نسبت به قرص ضد کرونا فایزر دارد و می‌تواند تا ۳۰ درصد از بستری شدن فرد در بیمارستان یا مرگ در اثر ابتلا جلوگیری کند. با این وجود همین درصد کارایی نیز نباید نادیده گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید