به گزارش CNN فارسی خطیب زاده در خصوص نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در پاکستان گفت: این نشست با حضور وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد در پاکستان برگزار شد که همه عزیزان با توضیحاتش آشنا هستند. ملاقات‌های بسیار خوبی هم در متن هم در حاشیه در این اجلاس صورت گرفت.

پیام مستقیم آمریکا به ایران

خطیب‌زاده در خصوص اینکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده این کشور در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران، به تهران مستقیماً پیام داده پاسخ داد: هیچ صحبت مستقیمی با ایالات‌متحده در طی این ماه‌هایی که گفت‌وگوها در جریان بوده انجام‌نشده. برخی پیام‌ها به‌واسطه چه به‌صورت مکتوب و چه به‌صورت غیر مکتوب از همان ابتدای گفت‌وگوها در وین دریافت شده، پاسخ‌هایشان هم در آنجا داده‌شده.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که تقریباً بیشتر از چهار ماه است که ۹ شهروند کُرد ایرانی توسط ترکیه بازداشت‌شده و توسط پلیس ترکیه هم به معارضان سوری تحویل داده‌شده‌اند، خانواده‌های آن‌ها هم از وزارت امور خارجه درخواست کمک برای آزادی این افراد کرده‌اند، آخرین اقدامات در این زمینه چیست، گفت: البته توضیحاتی که شما گفتید با این توضیحات تأیید نمی‌شود اما در خصوص چندین شهروند جمهوری اسلامی ایران که به خاطر یا ورود غیرقانونی یا ادعای طرف ترک در مورد ورود غیرقانونی آن‌ها موضوعاتی مطرح بود که در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران هم یکی از موضوعات در دستور کار مذاکرات بود. قرار شد که نیروهای مرزبانی با یکدیگر این کار را جلو ببرند. سفارت ما هم در آنکارا یادداشت داده، در تهران هم دستیار محترم وزیر و مدیرکل مربوطه هم این را پیگیری کرده و همچنان به‌صورت روزانه پیگیری می‌شود.

خطیب‌زاده در واکنش به این سؤال که خبری منتشرشده مبنی بر اینکه سفیر ایران در یمن به تهران برگشتند به خاطر بیماری کرونا، رسانه‌های غربی این موضوع را به خاطر اختلاف ایران و انصار الله عنوان کردند و اینکه ایشان بیماری کرونا نداشتند و اشاره‌شده که این بازگشت به‌واسطه بعضی از کشورها صورت گرفته و ایران قول داده که فرد دیگری جایگزین نشود. اختلافاتی بین ایران و انصار الله وجود دارد، تأکید کرد: البته این موضوع آشنایی است که درج اخبار کنترل‌شده به‌عنوان تخریب فضای روانی منطقه‌ای و یا اجتماعی در ایران توسط برخی رسانه‌های غربی انجام می‌شود.

او در ادامه گفت برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفتگوها درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

خطیب‌زاده: سطح غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که به‌عنوان عضو آژانس همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده و آژانس از کلیه اقدامات ایران مطلع بوده است.

این در حالی است که چند روز پیش جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست شورای روابط خارجی گفت که آمریکا مستقیما به ایران پیام داده که در صورت ادامه رفتارش در برنامه اتمی و خودداری از بازگشت به توافق اتمی برجام چه روی خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید