به گزارش CNN فارسی، روز پنجشنبه برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران، زنان اجازه پیدا کردند که به ورزشگاه آزادی بروند. پانصد نفر از دختران هوادار تیم استقلال تهران برای اولین بار توانستند از نزدیک بازی تیم محبوبشان در لیگ برتر و مقابل مس کرمان را تماشا کنند. البته شادی این حضور برای زنان چندان طول نکشید. تعداد زیادی از زنان علاقه‌مند به فوتبال به دلیل محدودیت نتوانستند در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و تنها کمتر از ۲ درصد از ظرفیت ورزشگاه آزادی در این بازی به زنان اختصاص داده شد. سهمیه فروش بلیت در وب‌سایت مربوط به آن نیز به‌صورت قطره‌چکانی تزریق می‌شد تا تعداد حاضران کنترل شود.

وب‌سایت خبری فراز دیلی در مورد نحوه فروش بلیت گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، خرید یک بلیت با انتظاری نزدیک به دو ساعت همراه بود. در این گزارش آمده است: «سایت بلیت‌فروشی سرانجام به حالت نیمه‌جان باز شد. هنوز امکان کلیک روی هیچ لینکی وجود ندارد. «لطفا کمی منتظر شوید…» روی صفحه می‌چرخد. هر نیم دقیقه که می‌گذرد، سرور سایت با خطای ۵۰۴ و ۵۰۳ از دسترس خارج می‌شود و باز همان آش و همان کاسه، رفرش صفحه و «لطفا کمی منتظر شوید» و… ساعت ۴۴: ۱۳ دقیقه است. سایت باز شد و وارد صفحه خرید بلیت شدم.»

فراز دیلی در مورد جایگاه تماشاگران زن در این بازی نوشت: «در بخش «انتخاب موقعیت»، باید موقعیت دلخواهم را در جایگاه تماشاچی‌ها انتخاب کنم. در میان ۱۰ موقعیت موجود، یکی‌شان را با نام «جایگاه بانوان» روی صفحه مشخص کرده‌اند. در واقع انتخابی وجود نداشت. کاری که باید می‌کردم این بود که روی «جایگاه بانوان» کلیک کنم: نام موقعیت: غرب بانوان، قیمت با کارت ملی: ۵۰۰ هزار ریال، تعداد بلیت باقی‌مانده: ۲۲».

گزارش‌ها از محل برگزاری مسابقه حاکی از آن است که تعداد زیادی از دخترانی که نتوانسته بودند بلیت تهیه کنند، به ورزشگاه آزادی رفتند تا با توجه به خالی بودن جایگاه تماشاگران، به ورزشگاه راه پیدا کنند. بخشی از این افراد دقایقی پیش از شروع مسابقه توانستند به‌شرط همراه داشتن کارت ملی، وارد ورزشگاه آزادی تهران شوند.

استقلال تهران در ورزشگاه آزادی در حالی که به بهانه همه‌گیری بیماری کرونا تنها اجازه استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت این ورزشگاه را داشت که در همین ورزشگاه برنامه‌های مذهبی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی با استفاده از تمامی ظرفیت و به‌صورت مختلط برگزار شده بود.

مسئولان برگزاری مسابقات لیگ برتر مشکل سرویس‌های بهداشتی، گیت‌های ورود و خروج و مشکلات زیرساختی را عامل محدودیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان می‌کنند، اما از سوی دیگر برنامه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی در ورزشگاه‌ها با حضور بدون محدودیت زنان برگزار می‌شود. در آن برنامه‌ها زن و مرد در کنار یکدیگر در جایگاه‌ها می‌نشینند، اما اکنون برای برگزاری مسابقه فوتبال مسئولان معتقدند باید جایگاه زنان از مردان جدا باشد و جایگاه‌های کناری زنان خالی بماند تا فاصله بین آنها و مردان حفظ شود.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی از ورزشگاه آزادی خبر داد که روز پنجشنبه تعداد زیادی از زنان علاقه‌مند و هوادار تیم استقلال تهران نتوانستند در میان ۵۰۰ نفری که برای جایگاه هواداران زن در نظر گرفته شده بودند، قرار بگیرند.

به گزارش هم‌میهن، برخی از هواداران زن به‌صورت سفارشی و از پیش مشخص شده وارد ورزشگاه آزادی شدند. بر اساس این گزارش تعدادی از هواداران زن، مهمان ویژه بودند و با ماشین‌های مخصوص وارد ورزشگاه شدند و در دست‌هایشان بلیت اضافه هم داشتند. همچنین چند ساعت پیش از برگزاری مسابقه استقلال، عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد بلیت ورودی زنان برای این بازی تا مبلغ دو میلیون تومان نیز در سایت دیوار به فروش رسیده است.

از طرف دیگر مشاهدات خبرنگار هم‌میهن نشان می‌داد که در هنگام ورود، چند زن مسئول در ورزشگاه استقلال، فهرستی را در دست دارند که نام مهمانان این باشگاه روی آن‌ها نوشته شده بود. این باشگاه چند روز پیش از تعدادی از زنان در دیگر شهرها هم برای ورود، کد ملی گرفته بود، اما روز پنجشنبه از ورودشان جلوگیری شد.

به دستور فدراسیون فوتبال تنها ورزشگاه آزادی می‌‎تواند میزبان دختران فوتبال‌دوست باشد و در ورزشگاه‌های دیگر، به بهانه آماده نبودن زیرساخت‌ها، هنوز حضور زنان آزاد نشده است.

مازیار زارع، سرمربی تیم فوتبال ملوان، در نشست خبری پس از تساوی مقابل نساجی، در خصوص حضور زنان در ورزشگاه گفت: «اگر اجازه بدهند، ورزشگاه انزلی تعجب همه را همراه خواهد داشت. باید اجازه بدهند و ما هم‌ چنین شرایطی را داریم. ما دوست داریم این اتفاق در انزلی هم رخ دهد و مطمئن هستم که در انزلی اگر این اتفاق رخ دهد، پرشور از ما حمایت می‌کنند.»

پیش از این برخی تمرین‌های تیم ملوان در لیگ یک، با حضور تماشاگران زن برگزار شده بود و در این حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر نشسته بودند و تیمشان را تشویق می‌کردند. ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال، نیز در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از خود و تماشاگران زن نوشت: «چه روز تاریخی بود. با یک برد بزرگ دیگر، با کیفیت و تلاش از تیم ما. افتخار بزرگی بود که در اولین بازی، با حمایت زنان استقلالی این پیروزی بزرگ را ببینیم.»

این بازی در حالی با حضور زنان برگزار شد که حدود دو هفته به سالمرگ دختر آبی باقی مانده است. سحر خدایاری، معروف به دختر آبی، از هواداران تیم فوتبال استقلال تهران بود که در اعتراض به دستگیری و محکومیتش به زندان بابت تلاش برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات فوتبال، اقدام به خودسوزی کرد و در ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۲۹ سالگی درگذشت.

پس از این اتفاق، فشارها به فدراسیون فوتبال برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها بیشتر شد و دختر آبی به نمادی برای ورود زنان به ورزشگاه تبدیل شد. روز پنجشنبه نیز زنان در ورزشگاه آزادی با شعار «دختر آبی» یاد سحر خدایاری را زنده کردند. آنان همچنین وریا غفوری، کاپیتان پیشین تیم استقلال را تشویق کردند. وریا غفوری سال ۹۸ پس از خودسوزی و مرگ سحر خدایاری، در یکی از بازی‌های استقلال برای بازیکنان یک تی‌شرت سیاه که نام دختر آبی بر روی آن حک شده بود، آورد و بازیکنان با آن تی‌شرت به زمین رفتند. پس از این اتفاق، وریا غفوری مورد حمله حامیان جمهوری اسلامی قرار گرفت. همراهی وریا غفوری با مردم و حمایت او از اعتراض‌های مردمی موجب شد که باشگاه استقلال قراردادش را با او تمدید نکند.

دیدگاهتان را بنویسید