به گزارش CNN فارسی، معاون وزیر امور خارجه این کشور در این گفت‌وگوها در جریان آخرین پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای ایران قرار گرفت.- برجام

بر اساس این گزارش، این مقام بلندپایه کره جنوبی حمایت سئول از احیای برجام را اعلام و ابراز امیدواری کرد که توافق احتمالی برای احیای برجام بتواند به حل و فصل مسائل باقی‌مانده کره جنوبی در ارتباط با ایران کمک کند.

روابط دوجانبه میان سئول و تهران به دلیل هفت میلیارد دلار از وجوه ایران که در دو بانک کره‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده، پر تنش بوده است.

تهران مدت‌هاست از سئول خواسته است تا این پول را آزاد کند.

بازگشت تحریم‌های ایران در چهار سال پیش و پس از خروج دولت وقت ایالات متحده به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آزادسازی پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی را غیرممکن کرد.

اواسط دی‌ ماه سال گذشته رابرت مالی با معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در وین دیدار کرد.

همزمان وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای هدف از سفر هیأت کره‌ جنوبی به وین را «بررسی راه‌‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در حاشیه مذاکرات احیای برجام، از طریق رایزنی با ایران و همچنین هماهنگی و ارتباط نزدیک با آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا» اعلام کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین بار دیگر بر تداوم «حمایت دیپلماتیک خود از احیای برجام، با هدف تقویت همکاری سئول و واشینگتن در حفظ رژیم منع اشاعه سلاح هسته‌ای و همچنین بالا بردن سطح روابط بین سئول و تهران» تأکید کرد.

چند ماه پس از این سفر، روزنامه کیهان، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی در یادداشتی خواستار بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های کره‌جنوبی شد و وزارت امور خارجه کره‌جنوبی از احضار سفیر ایران در اعتراض به این یادداشت خبر داد.

حدود یک پنجم صادرات نفت جهان از تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

دی‌ ماه ۱۳۹۹ نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از توقیف یک نفت‌کش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس خبر داد و دلیل توقیف این نفت‌کش را «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست محیطی دریایی» اعلام کرد.

جمهوری اسلامی پس از سه ماه این نفت‌کش را آزاد کرد.

یک مقام رسمی کره جنوبی اعلام کرد آزادسازی کشتی این کشور بعد از قول سئول برای کمک به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای انجام شده است.

بر اساس فهرستی که در میان حلقه اصولگرایان نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی پخش شده و به دست ایران اینترنشنال رسیده است، آمریکا با ارائه امتیازاتی به ایران از جمله آزادسازی فوری هفت میلیارد دلار دارایی ایران در کره جنوبی موافقت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید