به گزارش CNN فارسی ، نیروی هوایی آمریکا دارای هواپیماهای مخوف زیادی است و از آن‌ها به‌عنوان پیچیده‌ترین هواپیماهای دنیا نام برده می‌شود. برخی از جت های آمریکا را هیچ‌جای دیگری نمی‌توان پیدا کرد؛ از چین و روسیه گرفته تا اروپا. برخی از جزئیات این جت ها در دسترس عموم است ولی آمریکا سایر اطلاعات را محرمانه نگه می‌دارد. با این وجود، به لطف اینترنت کمتر واقعیتی از دید مردم پنهان می‌ماند.

در واقع پس از جنگ جهانی اول، جنگ هوایی نقشی اساسی در استراتژی‌های نظامی تمامی کشورها پیدا کرد و به جز اصلی جنگ جهانی دوم تبدیل شد. کنگره ایالات متحده آمریکا در ژوئیه ۱۹۴۷ پیش‌نویس نهایی برای تشکل نیروی هوایی مجزا از ارتش را آماده کرد و نیروی هوایی آمریکا از زمان تشکیلش، در جنگ‌های مختلفی از جمله جنگ کره، جنگ ویتنام، محاصره برلین و نبرد با تروریسم جهانی نقش داشته است.

در ادامه نگاهی به حقایقی جالب راجع به نیروی هوایی آمریکا و جت های آن خواهیم داشت.

حقایقی جالب درباره جت های نیروی هوایی آمریکا

۸. عمر بیش از ۵۰ سال برخی از جت ها

تولید هواپیماهای جدید بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است و به همین دلیل، نیروی هوایی آمریکا جت هایی دارد که بیش از ۵۰ سال است که در عملیات‌ مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

به‌عنوان مثال، بی-۵۲ و یو-۲ از سال ۱۹۵۵ فعال هستند و کی‌سی-۱۳۵ از سال ۱۹۵۷ تا به امروز همچنان استفاده می‌شود. البته باید اشاره کرد که این جت ها همواره جهت مطابقت با فناوری‌های جدید ارتقا پیدا کرده‌اند.

۷. فناوری رادارگریزی بهتر اف-۲۲ نسبت به اف-۳۵

 

اف-۲۲ رپتور و اف-۳۵ لایتنینگ ۲ هر دو هواپیماهای نسل پنجمی هستند که اواسط دهه ۹۰ تولید شدند. پنتاگون فروش اف-۲۲ را به‌خاطر قابلیت‌های پیشرفته‌اش ممنوع کرده است تا به همین راحتی دست دشمن نیفتد.

 

هرچند هر دو جت از پیشرفته‌ترین فناوری برخوردارند، وقتی بحث مقایسه اف-۲۲ و اف-۳۵ باشد، اف-۲۲ دارای فناوری رادارگریزی بهتری نسبت به اف-۳۵ است.

۶. عدم نیاز بعضی از جت ها به رادیو برای برقراری ارتباط

 

سکوت رادیویی در ماموریت‌های محرمانه بسیار حائز اهمیت است. با این وجود، این امر عدم افشای اطلاعات محرمانه را تضمین نمی‌کند. اف-۲۲ علاوه بر فناوری رادارگریزی پیشرفته، از قابلیت‌های پیچیده‌ای بهره می‌برد که باعث می‌شود برای برقراری ارتباط نیازی به رادیو نداشته باشد.

 

این جت از شبکه لینک-۱۶ استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد آزادانه با سایر جت ها، نیروهای متحد، نیروی دریایی و ارتش بدون ترس از شنود شدن ارتباط برقرار کند.

۵. جت های آینده

 

شاید به این زودی‌ها جنگی در کار نباشد ولی نیروی هوایی آمریکا از همین الان به فکر آینده است و در حال حاضر روی یک هواپیمای نسل ششم به‌عنوان جانشین اف-۲۲ کار می‌کند.

 

اف-۲۲ به نوبه خود هواپیمای فوق‌العاده‌ای است و جالب خواهد بود که ببینیم هواپیمای جدید نیروی هوایی آمریکا چه توانایی‌هایی خواهد داشت. جت های آینده آمریکا تحت برنامه «نسل بعدی برتری هوایی» (Next Generation Air Dominance) در دست توسعه قرار دارند و برنامه این است تا چند سال آینده آماده شوند.

۴. پیمان‌کار هواپیمای نسل ششم

 

نیروی هوایی آمریکا تمام جزئیات مربوط به هواپیمای نسل ششم خود از جمله طراحی و طرفین قرارداد آن را محفوظ نگه می‌دارد. با این حال، یک نکته واضح است: یکی از سه شرکت هوافضای بزرگ یعنی لاکهد مارتین، بویینگ یا نورثروپ گرامن پیمانکار این پروژه خواهد بود.

 

البته با توجه به اینکه فقط لاکهد مارتین در حال حاضر جنگنده‌های رادارگریز تولید می‌کند و همواره با نیروی هوایی آمریکا کار کرده، پیش‌بینی می‌شود این شرکت با آمریکا برای تولید هواپیمای نسل ششم آن همکاری کند.

۳. جت نسل ششم در مرحله آزمایش

 

«ویل روپر» (Will Roper)، معاون سابق وزیر نیروی هوایی آمریکا طی مصاحبه‌ای اظهار داشته که نمونه اولیه هواپیمای نسل ششم ساخته و آزمایش شده است. در واقع آن‌ها از لحاظ سرعت رسیدن به چنین دستاوردی رکورد جدیدی به ثبت رسانده‌اند. اصلاً جای تعجبی ندارد که نیروی هوایی آمریکا با سرعت هرچه تمام‌تر مشغول توسعه یک هواپیمای بهتر و بزرگ‌تر از اف-۲۲ است.

 

هرچند اطلاعات زیادی از هواپیمای نسل ششم در دسترس نیست و آمریکا تا جای ممکن همه‌چیز را محرمانه نگه داشته، تحلیل‌گران معتقدند این جت شامل قابلیت‌های پهپادها، جنگنده‌ها و سایر قابلیت‌های پیچیده خواهد شد.

۲. جت های آموزشی قدرتمند

 

تمام جت های نیروی هوایی آمریکا در بالاترین سطح قرار دارند. هرچند جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها از هواپیماهای آموزشی پیچیده‌تر هستند، هواپیماهای آموزشی آمریکا نباید دست کم گرفته شوند، خصوصاً وقتی آن‌ها را با نمونه‌های مشابه در سایر کشورها مقایسه می‌کنیم.

 

نیروی هوایی آمریکا پیشرفته‌ترین نیروی هوایی دنیا به حساب می‌آید. هواپیماهای آموزشی آمریکا برای جنگ طراحی نشده‌اند ولی توانایی فعالیت طی جنگ را دارند و در صورت نیاز، می‌توانند جت دشمن را سرنگون کنند.

۱. هواپیماهای قدیمی ریاست جمهوری

 

بیش از ۳۰ سال از تولید هر دو هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد. این دو هواپیما از زمان ریاست جمهوری جورج اچ. دبلیو. بوش در سال ۱۹۹۰ فعال هستند.

 

از این رو، وقت تعویض هواپیمای ریاست جمهوری یا همان ایر فورس وان فرا رسیده است و بویینگ دو هواپیمای جدید با ارزش ۵.۳ میلیارد دلار را سال ۲۰۲۵ به دولت ایالات متحده آمریکا تحویل خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید