به گزارش CNN فارسی ، از این رقم ۲۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

یکی از نکات کلیدی این لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی درباره گرانی لجام گسیخته قیمت کالاهای اساسی و حذف آنها از سبد معیشت مردم است.

در بودجه سال جاری هشت میلیارد دلار بابت ارز دولتی پیش‌بینی شده بود که در نیمه سال این رقم به پایان رسید.

در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند که در لایحه جدید، این نرخ ارز تنها به دارو و گندم محدود شده است.

داده‌های آماری حاکی از آن است که قیمت دلار از آغاز به کار دولت رئیسی تاکنون حدود بیست درصد افزایش یافته است.

پیشتر، محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران هم گفته بود، در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، ۸ میلیون نفر از شهروندان ایرانی که فاقد بیمه هستند، «توان خرید دارو را به‌کلی از دست خواهند داد.»

رئیسی در زمان انتخابات اخیر ایران قول داده بود که ضمن قطع تاثیر عوامل خارجی مانند مذاکرات اتمی وین و توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور، قیمت کالاهای اساسی را کاهش و قیمت دلار را به ۵ هزار تومان خواهد رساند.

افزایش بودجه سپاه

بودجه سپاه پاسداران ایران که سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان بود، بر اساس آن‌چه در لایحه بودجه سال آینده درج شده، به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود ۲٫۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش چشمگیر بودجه صداوسیمای جمهوری اسلامی، از دیگر موارد قابل‌توجه لایحه بودجه سال آینده است.

افزایش سن بازنشستگی

دولت در این لایحه سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داده است.

در بودجه جدید، وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیندازد.

پیشتر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفته بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته می‌شود.

با این حال پس از شکست دور هفتم مذاکرات وین، بازار کالاهای اساسی، قیمت دلار، شاخص بورس، قیمت خودرو، طلا و مسکن شاهد تغییرات عمده بوده که بر خلاف نظر رئیس جمهوری ایران نشانگر تاثیر فوق‌العاده شرایط خارجی بر شاخص‌های اقتصادی در این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید