به گزارش CNN فارسي ، در روزهای پایانی بهار، دمای هوا در برخی از استان‌های ایران رکورد شکست و تابستان پیش از موعد، رونمایی کرد.

اداره کل هواشناسی خوزستان روز دوشنبه، سی‌ام خرداد، گزارش داد که بیشینه دمای هوا در آبادان به ۵۲.۲ درجه سانتی‌گراد رسید و رکورد ۷۰ ساله دمای این شهر و استان خوزستان در خرداد ماه را شکست.

تا پیش از این، بالاترین دمای ثبت‌شده در خردادماه برای خوزستان در سال ۱۳۸۹ بود که بیشینه دمای هوا به ۵۲ درجه رسید و گرم‌ترین روز خردادی این استان از زمان تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی تا آن موقع را ثبت کرد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، رکورد دمای هوای روز دوشنبه در استان خوزستان (۵۲.۲ درجه) تنها ۰.۴ درجه از رکورد ۷۰ ساله بیشینه دمای مطلق ایران در این ماه یعنی ۵۲.۶ درجه کمتر بود؛ این دما سال ۱۳۹۴ در میناب هرمزگان، به ثبت رسید.

با توجه به این شرایط، اداره کل هواشناسی خوزستان با صدور هشدار آنی سطح نارنجی درباره افزایش دمای هوا در استان هشدار داد و ادارات این شهر در روز دوشنبه تعطیل شدند. با این حال، دکتر حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، از مراجعه ۱۶ خوزستانی به بیمارستان‌ در پی بروز گرمازدگی خبر داد.

اما این تنها خوزستان نیست که با گرمای شدید و حتی بی‌سابقه مواجه شده است. هشدارهای هواشناسی چند استان دیگر نیز نشان می‌دهد که تابستانی داغ پیش روی ساکنان این مناطق است.

روز سه‌شنبه، درباره افزایش دمای هوا در استان سیستان و بلوچستان هم هشدار سطح زرد صادر شد. معاون هواشناسی این استان با بیان اینکه از روز چهارشنبه، اول تیرماه، دما به‌طرزمحسوسی افزایش خواهد یافت، به ایسنا گفت: «در این موج گرما که افزایش دمای هشت تا ۱۰ درجه‌ای را در پی دارد، احتمال گرمازدگی وجود دارد.»

استان ایلام نیز در روزهای گذشته با موج شدید گرما مواجه بود. به گفته احسان رستمی، کارشناس هواشناسی ایلام، در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، مهران گرم‌ترین شهر ایران بود که دمای ۵۲ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد. پس از آن، شهرستان‌های شوش و دهلران رتبه‌های دوم و سوم گرما را داشتند.

در روزهای گذشته، اصفهان نیز یکی از استان‌هایی بود که گرمایی بی‌سابقه‌ را ثبت کرد. به گفته آسیه آقایی، کارشناس اداره هواشناسی اصفهان، دمای هوای این استان در اواسط خردادماه به‌صورتی غیرعادی گرم و بیشتر از حالت عادی بود؛ به طوری که این موقع از سال هیچ‌گاه در بلندمدت تا این اندازه گرم نبوده است. او کاشان را با ۴۱ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین نقطه استان اصفهان در نیمه خرداد اعلام کرد.

در همین حال برای ساکنان تهران نیز روزهای گرمی پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود که تابستان در پایتخت با دمای تا ۴۲ درجه‌ آغاز شود.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در مقایسه بلندمدت، دمای هوای خرداد در تمام نقاط ایران بیش از حد عادی و بارندگی نیز کمتر از مقدار معمول بود، پیش‌بینی کرد که غالب نقاط ایران در نیمه اول تیرماه تا نیمه دوم مردادماه بدون بارش باشند.

او با بیان اینکه بالاترین دمای تهران در بازه نیمه دوم تیرماه تا مرداد ۴۲.۶ درجه سانتی‌گراد خواهد بود، گفت: «طبق اقلیم و الگوی بلندمدت، گرم‌ترین نقاط ایران در عرصه‌ جنوبی قرار دارند و بوشهر، جنوب فارس، خوزستان، جنوب ایلام و هرمزگان گرم‌ترین استان‌ها محسوب می‌شوند. در عین حال، مناطقی همچون یزد، اصفهان و قم نیز به دلیل شرایط اقلیمی خشک دمای هوای بالایی دارند.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود که امسال تابستان خنکی ثبت نمی‌شود و افزود: «میانگین دما در مناطقی همچون کرمانشاه، لرستان، تهران، البرز و قزوین و تمام استان‌هایی که در غرب، جنوب غرب و شمال غرب قرار دارند، در تیر و مرداد بین یک تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بیش از حد میانگین دما در این ماه خواهد بود.»

در کنار این اظهارنظرها، آخرین پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی سازمان جهانی هواشناسی نیز نشان می‌دهد که افزایش دمای هوای جهان تداوم خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که در یکی از سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ حتی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوره پیش از صنعتی شدن، هم فراتر رود.

بر اساس گزارش وضعیت آب‌وهوای جهان که روز ۲۰ اردیبهشت منتشر شد، دمای جهانی ممکن است در یکی از پنج سال آینده، به بالاترین میزان خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید