به گزارش CNN فارسی، لاپید در یک نشست خبری که روز چهارشنبه دوم شهریور برگزار شد، پیش‌نویس توافق احتمالی اتمی با ایران را «یک معامله بد» خواند و تأکید کرد توافق احتمالی با تهران، تعهدی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند و این کشور به اقدامات علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

او گفت توافق روی میز یک معامله بد است و حتی با استانداردهای تعیین شده از سوی شخص جو بایدن مبنی بر جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور اتمی، مطابقت ندارد.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، پولی که از احیای برجام نصیب ایران خواهد شد، صرف تأمین مالی سپاه پاسداران و نیروهای بسیج خواهد شد که مردم را سرکوب می‌کنند.

لاپید هفته پیش نیز در تماس با سران اروپا خواستار خروج کشورهای غربی از مذاکرات برجام شده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به سخنان رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که این توافق استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خطر می‌اندازد و به آژانس فشار ایجاد می‌کند تا پرونده‌های باز را بدون تکمیل تحقیقات حرفه‌ای، ببندند.

رافائل گروسی در مصاحبه با پی‌بی‌اس‌نیوز گفته است که ایران درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در سایت‌های خود هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به تماس‌های خود با سران آمریکا و اروپا گفت که توافق احتمالی کشورهای غربی، تعهدی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند.

لاپید تأکید کرد که اسرائیل برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور اتمی، هر اقدامی را انجام خواهد داد.

او گفت: «ما حاضر نیستیم با تهدید اتمی بالای سرمان از سوی یک رژیم اسلامگرای افراطی و خشن زندگی کنیم.»

یک روز پیش از این سخنان نیز نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، از آمریکا خواست از امضای توافق با ایران برای احیای برجام خودداری کند.

او در بیانیه‌ای از دولت بایدن خواست تلاش‌ها برای احیای برجام را متوقف کند و تأکید کرد اسرائیل به استفاده از همه ابزارها برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

بنت در بیانیه خود گفت: «از جو بایدن و دولت آمریکا، حتی اکنون در آخرین لحظه، می‌خواهم از امضای توافق با ایران خودداری کنند. این توافق تقریبا یک چهارم تریلیون دلار به جیب دولت تروریست ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن می‌ریزد.»

دیدگاهتان را بنویسید