به گزارش CNN فارسی ، متخصصان امور سایبری وزارت دارایی اسرائیل در شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) حملات هکری به نظام بانکی و مالی جهان را شبیه‌سازی می‌کنند. این پروژه بخشی از یک سمینار رزمایش سایبری است که از روز پنجشنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر) به صورت ویدئوکنفرانس در حال برگزاری است.

متخصصان و مسئولانی از بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و  ۹ کشور، از جمله آمریکا، آلمان و امارات متحده در این سمینار شرکت دارند. هدف از این سمینار که با حمایت وزارت خارجه اسرائیل برگزار می‌شود تمرین و آمادگی برای مقابله با حملات هکری سنگین به نظام بانکی و مالی جهان و محدود نگه‌داشتن آسیب‌های ناشی از آنها عنوان شده است.

اسرائیل تجربه زیادی در مقابله با حملات سایبری دارد. این کشور بنا بر برآورد چک پوینت، شرکت معتبر فعال در امنیت سایبری، به طور متوسط دو برابر بیشتر از دیگر کشورهای جهان در معرض چنین تهدیدات و حملاتی است. به خصوص نظام درمانی اسرائیل آماج دستکم ۱۴۴۰ حمله در هفته است. بخش بزرگی از کل این حملات به ایران نسبت داده می‌شود.

خانم گرین‌برگ، از مقام‌های ارشد وزارت دارایی اسرائیل سمینار را نشانه دیگری از نقش برتر این کشور در گستره بین‌المللی در زمینه امنیت سایبری توصیف کرده است.

به گفته این مقام اسرائیلی، شبییه‌سازی و تدارکات پدافندی سایبری بی‌سابقه و بدیعی که در سمینار یادشده در جریان است اهمیت هماهنگی بین‌المللی در مقابله دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کشورها با تهدیداتی را که در عرصه مالی و بانکی جریان دارد، گوشزد می‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی شبیه‌سازی جاری در سمینار اورشلیم را شامل طراحی چند نوع از سناریوی حمله عنوان کرده که می‌توانند بازارهای ارزی و اوراق قرضه، وام‌ها و داده‌های مربوط به نقل و انتقالات مالی میان صادرکنندگان و واردکنندگان را مختل کنند.

میشا وایس، یک مقام دیگر امور سایبری در وزارت دارایی اسرائیل هم به رویترز گفته است: «هکرها ده قدم از تدارکات دفاعی ما جلوتر هستند».

اسرائیل و موج حملات سایبری

در ماه اکتبر سال جاری مدیریت ملی سایبری در اسرائیل هشداری عمومی به همه شرکت‌های این کشور داد که مواظب حملات سایبری باشند، چرا که کشور با افزایش این حملات روبرو است. این هشدار بعد از آن صادر شد که بیمارستانی در اسرائیل مورد حمله هکری قرار گرفت، حمله‌ای که فعالیت‌های عادی در این بیمارستان را مختل کرد و بازگشت سامانه اطلاعاتی آن به حالت عادی ماه‌ها طول کشید.

تحقیقات شرکت چک پوینت نشان می‌دهد که بخش‌های آموزش و تحقیقات، دوائر امنیتی و دولتی و نهادهای مربوط به بهداشت و درمان کشورها بیش از سایر بخش‌ها در معرض حملات سایبری قرار دارند.

ماه گذشته مرکز بانک اطلاعاتی پرتال اتراف (Atraf website) که سرویسی برای داده‌های دگرباشان اسرائیلی است، و نیز داده‌های ۲۹۰ هزار بیمار یک مرکز درمانی معروف اسرائیل آماج حمله هکری گروهی به نام بلک شادو (Black Shadow) قرار گرفت. این حمله بزرگترین غارت اطلاعات مربوط به حریم خصوصی اشخاص در تاریخ اسرائیل عنوان شده و روزنامه‌های این کشور گروه عامل آن را دارای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران می‌دانند..

سمینار شبیه‌سازی هکری در اورشلیم که با عنوان “قدرت جمعی” (Collective Strength) جریان دارد ابتدا قرار بود در دوبی و در حاشیه یک نمایشگاه بین‌‌المللی برگزار شود، ولی به خاطر شیوع ویروس اومیکرون به اورشلیم منتقل شد و به صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید