به گزارش CNN فارسی، پیروزی مقتدری صدر توازن سنتی نیروهای شیعه از جمله ائتلاف الفتح و متحدان آن را برهم زده و به عاملی تبدیل شده که می تواند به تضعیف نفوذ ایران در پارلمان عراق منجر شود.

با تایید نتایج انتخابات پارلمانی ماه اکتبر عراق از سوی دادگاه عالی فدرال این کشور در دوشنبه، ۲۷ دسامبر، اختلاف و مانع‌تراشی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بر سر راه تشکیل دولت جدید این کشور که با هدف کسب امتیازاتی ایجاد می‌شد، رفع شد.

این در حالی است که روزنامه «نیویورک تایمز»، از تصمیم دادگاه عالی فدرال با عنوان پیروزی مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری یاد کرد که متحد احتمالی ایالات متحده در این کشور به شمار می‌رود.

جریان صدری با به دست آوردن ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق، از تمامی فراکسیون‌های دیگر پیش افتاده و از رکورد قبلی خود با ۵۴ کرسی در سال ۲۰۱۸ نیز جلو افتاد. این جریان همچنین توانست به راحتی، تشکلات سیاسی شبه‌نظامیان نیابتی ایران به رهبری ائتلاف فتح را شکست دهد.

به نوشته این روزنامه، پیروزی مقتدی صدر، توازن سنتی نیروهای شیعه (ائتلاف الفتح و متحدان آن) که از زمان سقوط صدام حسین در نزدیک به ۲۰ سال پیش، بر عرصه سیاسی این کشور تسلط داشتند، را برهم زد و عاملی شد که می‌تواند به تضعیف نفوذ ایران در پارلمان عراق بیانجامد.

مقتدی صدر که یک ملی‌گرای عراقی است و روزگاری نیروهای او علیه آمریکا در عراق جنگیده‌اند دشمن زیادی با ایران دارد و برای ایفای نقشی قدرتمند نه تنها در پارلمان، بلکه در انتخاب نخست‌وزیر بعدی نیز آمادگی دارد.

مقتدی صدر روز گذشته در توییتی با تشکر از دادگاه، کمیسیون عالی انتخابات و مردم این کشور، خواستار تشکیل یک دولت با اکثریت ملی شد که نه صبغه شرقی داشته باشد و نه گرایش به غرب.

مقتدی صدر در سخنرانی ۱۸ نوامبر خود خطاب به احزاب سیاسی بازنده در انتخابات، به شبه‌نظامیان نیابتی ایران در ارتباط با «برهم زدن روند دموکراتیک در عراق» هشدار داده بود و خواستار انحلال این گروه‌ها و تحویل سلاح‌های آن‌ها به ارتش ملی عراق شده بود.

زمانی مقتدی صدر آن چنان با آمریکایی‌ها در عراق مخالف بود که ایالات متحده، دستور کشتن او را صادر کرد ولی از این کار منصرف شد.

مقتدی صدر سپس با مداخله ایران در این کشور به مخالفت برخاست و در سخنرانی خود پس از انتخابات تاکید کرد که سفارتخانه‌های خارجی تا زمانی که در امور عراق مداخله نکنند، قابل پذیرش هستند.

پس از تایید نتایج انتخابات، جناح‌های نماینده اقلیت‌های مسلمان کُرد و سنی عراق که در انتظار نتایج انتخابات برای استفاده از آن در راستای رایزنی یا تشکیل هم‌پیمانی‌هایی بودند، اکنون می‌توانند به عنوان بخشی از دولت جدید و روند سیاسی در عراق ایفای نقش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید