به گزارش CNN فارسی انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در توییتی با اعلام این خبر نوشت: “مهم این است که سرعت بررسی مسائل کلیدی باقیمانده را افزایش دهیم و با همکاری نزدیک با آمریکا پیش برویم.”

او در ادامه از شروع دور هشتم مذاکرات استقبال کرد.

ساعتی پیش از توییت آقای مورا، میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین که در مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام شرکت دارد هم در توییتی نوشت که مذاکرات وین ۲۷ دسامبر از سر گرفته می‌شود.

او با اشاره به تعطیلات کریسمس که از روز شنبه در بسیاری از کشورهای جهان شروع می‌شود نوشت که معمولا شرکت در مسائل کاری جدی در فاصله تعطیلات میان کریسمس کاتولیک‌ها و سال نو میلادی خیلی متداول نیست.

او برگزاری جلسات برجام را در فاصله این دو تعطیلی نشانه این دانست که طرف‌های مذاکره کننده نمی‌خواهند “وقت را تلف کنند” و هدفشان بازگرداندن “هر چه سریعتر” برجام است.

دور جدید گفت‌وگوها بر سر بازگشت آمریکا به برجام و وادار کردن ایران به رعایت مفاد برجام از هشتم آذرماه آغاز شد.

جمعه گذشته دور هفتم مذاکرات میان کشورهای ۴+ ۱ و ایران به درخواست ایران متوقف شد. در حالیکه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه اعلام کردند که توقف مذاکرات به درخواست ایران صورت گرفته است.

علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران درباره توقف مذاکرات به خبرگزاری ایسنا گفته بود که “ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحتی داشته باشیم.”

در تحولی دیگر حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی خود در تهران نقش انریکه مورا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را ستود و “مثبت ارزیابی کرد. “

او در مقابل “رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه” را “غیرسازنده” توصیف کرد و گفت انتظار دارد که طرف فرانسوی در مذاکرات “بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.”

او گفت که “طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می فرستد و پاسخ‌های لازم را هم در این رابطه دریافت می‌کند.”

او تهدید کرد که “طرف‌های مقابل ما تردید نکنند اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار این روش نخواهد رفت.

او افزود که اگر کشورهایی که “نگران پیشرفت هسته ای ایران” هستند می‌خواهند نگرانی هایشان برطرف شود باید “تمام تحریم‌های برجامی برطرف شود.”

از زمانی که مذاکرات احیای برجام متوقف شده، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به توسعه برنامه غنی سازی اورانیوم خود شتاب بیشتری داده است.

به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ادامه تولید اورانیوم فلزی در ایران، وزارت خارجه آمریکا خواهان توقف تولید این ماده از سوی ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید