به گزارش CNN فارسی این سازمان در توییتی که روز پنج‌شنبه، ۹ دی منتشر کرده، نوشته است که در سال ۲۰۲۱ صدها هزار افغان نیز آواره شده‌اند. پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان موج مهاجرت از این کشور تشدید شده است.

سازمان ملل متحد پیشتر ضمن هشدار درباره «ناگوارتر» شدن وضعیت مردم افغانستان اعلام کرده بود که شمار پناهجویان این کشور به سه و نیم میلیون نفر رسیده است.

در همین رابطه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد نیز از تشدید اخراج افغان‌ها از پاکستان، ایران و تاجیکستان در ماه‌های گذشته ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس برآورد این کمیساریا از مرداد تا آبان امسال روزانه به طور متوسط سه‌هزار افغان از ایران اخراج شده‌اند و تنها افغان‌هایی قادر به ورود به ایران هستند که مدارک موردنیاز لازم را دارند.

روند اخراج مهاجران از ایران در حالی شدت گرفت است که یک گروه نروژی کمک‌رسان به پناهندگان افغان، آبان‌ماه امسال اعلام کرده است که روزانه بین چهار تا پنج هزار پناهنده افغان وارد ایران می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در زمستان صدها هزار نفر دیگر نیز به آن‌ها افزوده شود.

اوایل ماه مهر، مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر تبعه غیرمجاز در کشور اعلام کرده بود که سیاست محوری ایران عدم پذیرش پناهنده جدید به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی است.

دیدگاهتان را بنویسید